Co do zasady uczniowie klas I-III szkoły podstawowej otrzymują w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak niepromowanie dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, jakie przesłanki przemawiają za niepromowaniem ucznia klas I-III i jakich formalności dopełnić, aby możliwe było powtarzanie klasy.
Zgodnie z art. 44o ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczniowie od pierwszej do trzeciej klasy szkoły podstawowej niejako automatycznie otrzymują promocję do kolejnej klasy. Zasada ta wynika z specyficznej koncepcji edukacji i oceniania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja dzieci w klasach I–III opiera się bowiem na kształceniu zintegrowanym i ma na celu zapewnienie płynnego przejścia z etapu przedszkolnego oraz przygotowanie do nauki przedmiotowej na kolejnych etapach edukacyjnych. Uczniowie na pierwszym etapie edukacyjnym nie otrzymują ocen klasyfikacyjnych w skali. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- W jakich przypadkach możliwe jest niepromowanie ucznia klasy I-III?
- Kto może wnioskować o niepromowanie ucznia?
- Czy opinia wychowawcy klasy lub rodziców jest wiążąca dla decyzji o niepromowaniu?
- Czy rada pedagogiczna może nie promować ucznia klas I-III szkoły podstawowej bez zgody rodzica?
- Jakie działania należy podjąć przed złożeniem wniosku o niepromowanie?
- Czy istnieją ograniczenia co do liczby razy, które uczniowie mogą powtarzać klasę?
- Czy istnieje możliwość cofnięcia ucznia do niższej klasy po rozpoczęciu nauki w klasie wyższej?
- Jakie wsparcie przewidziane jest dla uczniów, którzy mogą mieć trudności w nauce po promocji?
- Jak wygląda procedura niepromowania ucznia krok po kroku?
Pozostało jeszcze 80% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.