Co do zasady uczniowie klas I-III szkoły podstawowej otrzymują w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak niepromowanie dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, jakie przesłanki przemawiają za niepromowaniem ucznia klas I-III i jakich formalności dopełnić, aby możliwe było powtarzanie klasy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zdarza się, że rodzice ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego występują do dyrektora szkoły wnioskiem o niepromowanie dziecka IV szkoły podstawowej. Czy szkoła może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek i kto powinien podjąć decyzję w tym zakresie. W artykule wyjaśniamy, kiedy i na jakich zasadach możliwe jest niepromowanie ucznia do IV klasy szkoły podstawowej.
Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.
Przeczytaj również:
Aspekty prawne i praktyczne
Obejrzyj certyfikowane szkolenie poświęconej zagadnieniom dotyczącym przedłużenia okresu nauki i niepromowania ucznia do następnej klasy.
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. Pobierz wzór wniosku rodziców o powtarzanie klasy.
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. Pobierz wzór wniosku wychowawcy o powtarzanie klasy.
Nowy uczeń w klasie, która jest zintegrowana, a uczniowie spędzili ze sobą przynajmniej jeden rok szkolny, może być szansą i równocześnie ciekawym doświadczeniem. Jednak by tak się stało wychowawca musi odpowiednio przeprowadzić ucznia przez proces adaptacji, a przynajmniej wesprzeć go w tym nastawiając pozytywnie uczniów tworzących już zespół. Jest to szczególna sytuacja, gdy uczeń powtarza klasę. W artykule zostaną przedstawione wskazówki dla wychowawców, które pomogą w pomyślnym zintegrowaniu nowego ucznia z klasą.
Osiągnięcie gotowości szkolnej przez dziecko pięcioletnie umożliwia mu, na wniosek rodziców, podjęcie nauki w szkole podstawowej w wieku sześciu lat. Sprawdź czy jeśli już po przyjęciu dziecka do szkoły stwierdzona zostanie niedojrzałość emocjonalna, będzie możliwe powtarzanie przez niego klasy, mimo osiągania dobrych wyników w nauce.
Uczeń, który powtarza klasę, tj. nie uzyskał w poprzednim roku szkolnym promocji do klasy programowo wyższej lub nie ukończył szkoły, może mieć wydłużony okres nauki, o ile możliwe jest dalsze kształcenie w danym typie szkoły z uwagi na wiek ucznia lub - jak w przypadku gimnazjum – z uwagi na nieukończenie tej szkoły. Sprawdzamy przepisy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.