
Niepełnosprawność intelektualna (NI) to złożone zaburzenie rozwoju, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu intelektualnym i adaptacyjnym, manifestujące się przed 18. rokiem życia. Badania wskazują, że dzieci z NI bardzo często doświadczają współwystępujących trudności w zakresie przetwarzania sensorycznego [1]. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) wpływają negatywnie na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu – w zakresie motoryki, komunikacji, zachowania oraz emocji. W artykule pragniemy przybliżyć mechanizmy oraz objawy zaburzeń SI u dzieci z NI, a także zwrócić uwagę na skuteczne w naszej opinii strategie terapeutyczne.

Obowiązujące przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli przewidują konieczność dokonania oceny pracy po każdym okresie zatrudnienia. W przypadku rozwiązania umowy o pracę dyrektor szkoły ma 21 dni na sporządzenie takiej oceny. Choć termin jest krótszy niż standardowe 3 miesiące przewidziane na ocenę pracy czynnego nauczyciela, sam tryb postępowania pozostaje bez zmian. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach dyrektor zobowiązany jest do dokonania oceny pracy po zakończeniu zatrudnienia. Sprawdź, pracę których nauczycieli trzeba obowiązkowo ocenić w razie ustania zatrudnienia – analizujemy sytuację nauczyciela początkującego, kontraktowego (który uzyskał stopień awansu na starych zasadach), mianowanego i dyplomowanego.

Praca nauczyciela nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania wiedzy – to przede wszystkim sztuka budowania relacji z uczniami. Każdego dnia nauczyciel staje przed wyzwaniem, jak stworzyć atmosferę sprzyjającą nauce, rozwojowi i poczuciu bezpieczeństwa. Nie zawsze jednak relacje z uczniami przebiegają w sposób harmonijny. Zdarza się, że pojawia się niechęć, a nawet irytacja wobec niektórych z nich. Są to naturalne emocje, które mogą pojawić się w życiu zawodowym każdego pedagoga. Istotne jest, aby potrafić je rozpoznać i świadomie z nimi pracować, nie dopuszczając do sytuacji, w której zaczną one przesłaniać profesjonalizm i troskę o dobro dziecka.

Zdarza się, że nauczyciel pracujący w placówce nieferyjnej zostaje w trakcie roku przeniesiony (bez rozwiązywania stosunku pracy) do placówki feryjnej. Bywa również tak, że nauczyciel feryjny zaczyna prowadzić zajęcia w placówce nieferyjnej. Z taką sytuacją mamy do czynienia najczęściej w zespołach szkolno-przedszkolnych i szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi. Sęk w tym, że przeniesienie nauczyciela w trakcie roku do placówki, w której obowiązują inne zasady urlopowe sprawia problem z rozliczeniem jego urlopu. W artykule wyjaśniamy, jak rozliczać urlop w razie przejścia ze szkoły feryjnej i nieferyjnej oraz odwrotnie – z nieferyjnej do feryjnej.

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na to, jak dziecko skupia się, reaguje i funkcjonuje w codziennych sytuacjach. Coraz częściej mówi się jednak o współwystępowaniu ADHD z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, które mieszczą się w ramach diagnozy integracji sensorycznej. Choć nie są one tożsame, ich objawy mogą się wzajemnie wzmacniać, wpływając na zachowanie, rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. Przyjrzyjmy się temu, jak wygląda integracja sensoryczna u dzieci z ADHD – jak rozpoznawać sygnały trudności i jak mądrze wspierać rozwój dzieci w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym. Przeczytaj artykuł, by lepiej zrozumieć, jak skutecznie wspierać dzieci z rozpoznaniem ADHD i współwystępującymi deficytami integracji sensorycznej. Poznaj mechanizmy, które kryją się pod zachowaniami często interpretowanymi jako niegrzeczne lub nieposłuszne.

Temat pornografii w kontekście dzieci i młodzieży budzi wiele emocji i kontrowersji – zarówno wśród nauczycieli, rodziców, jak i samych uczniów. Często traktowany jest jako temat tabu, a przecież właśnie w ciszy i braku rozmowy rodzą się największe nieporozumienia i zagrożenia. Dlaczego więc szkoła powinna się tym zająć? Ponieważ uczniowie nie żyją w próżni – wnoszą do sal lekcyjnych swoje doświadczenia, lęki, pytania i niepokój. Nauczyciel może być pierwszą osobą dorosłą, która zauważy, że dziecko „coś przeżywa” – i dobrze, by wiedział, z czym może mieć do czynienia.

Zamknięcie drzwi gabinetu w ostatni dzień roku szkolnego przynosi psychologom i pedagogom nie tyle ulgę, co osobliwe poczucie pustki. Brakuje stukotu plecaków, nieśmiałych pytań zza drzwi i emocji unoszących się w powietrzu po trudnych rozmowach. Choć wakacje i urlop formalnie służą wypoczynkowi, dla wielu specjalistów są również okresem refleksji i wewnętrznego bilansu. Jak naprawdę wygląda ten czas w pracy psychologa szkolnego? A jak mógłby wyglądać, by wspierać profesjonalny rozwój i regenerację? Co oznacza „przerwa od pomagania” w praktyce?

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 września 2022 r. nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony ma sześć lat na uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego. Nieuzyskanie tego stopnia awansu zawodowego będzie skutkowało rozwiązaniem stosunku pracy z pracy z końcem roku szkolnego. To jednak nie wszystko – nauczyciela, który nie zdobędzie tego stopnia awansu zawodowego, nie będzie można zatrudnić na czas nieokreślony w szkole samorządowej. Jak rozumieć te przepisy? Czy można uniknąć zwolnienia z pracy? Czy nieuzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego jest równoznaczne z utratą prawa do wykonywania zawodu i podejmowania pracy w oświacie?

Jak wspierać dziecko z FAS, które na pozór „nie słucha”, „nie czuje” i „nie reaguje”, podczas gdy w rzeczywistości każdego dnia zmaga się z trudnościami wynikającymi z nadmiaru bodźców w otaczającym je świecie? Niniejszy artykuł stanowi połączenie najnowszej wiedzy teoretycznej z doświadczeniami praktyków – nauczycieli, terapeutów oraz pedagogów specjalnych, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi ze wspieraniem dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Zrozumienie profilu sensorycznego dziecka z alkoholowym zespołem płodowym stanowi pierwszy i niezbędny krok w kierunku podejmowania skutecznych działań terapeutycznych i wychowawczych. W treści artykułu przedstawiono konkretne rozwiązania, które mogą zostać zastosowane zarówno w sali integracji sensorycznej, jak i w warunkach szkolnych czy przedszkolnych – przy ławce, na dywanie czy podczas codziennych aktywności edukacyjnych.

Uczniowie z niepełnosprawnościami to bardzo różnorodna grupa. Wśród nich znajdują się dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami natury fizycznej, wadami słuchu i wzroku, z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami neurorozwojowymi. Wielu z nich napotyka bariery w korzystaniu z narzędzi cyfrowych, które ich rówieśnicy uważają za zupełnie intuicyjne. Wspieranie uczniów z niepełnosprawnościami w korzystaniu z TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych) wymaga nie tylko wiedzy o dostępnych narzędziach, ale również umiejętności dostosowania ich do indywidualnych potrzeb i możliwości. W jaki sposób wesprzeć uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w pracy z użyciem e-narzędzi? Jakie aplikacje i programy wybierać, aby wspierać rozwój tak istotnych współcześnie kompetencji cyfrowych?