Wielu uczniów skarży się na silny stres w szkole. Pojawiają się przeróżne objawy psychosomatyczne świadczące o dużym napięciu – bóle brzucha, bóle głowy, poczucie ciągłego zmęczenia. Czasami lęk jest wręcz paraliżujący, nie pozwala na napisanie sprawdzianu, czy udzielenie odpowiedzi nauczycielowi. A przecież nic strasznego się nie dzieje – mówią zwykle dorośli. Silne emocje w szkole są często wynikiem wielu pozornie drobnych sytuacji, których wspólnym mianownikiem jest presja. Jak jej unikać? Dowiedz się, dlaczego motywowanie uczniów bez wywieranie presji sprawdza się lepiej niż wzbudzanie lęku?
Współczesna edukacja poszukuje wielu rozwiązań, które wydadzą się korzystne w procesie nauczania zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela. Zadaniem tego drugiego jest nie tylko nauczyć, ale przede wszystkim rozbudzić w uczniu ciekawość świata i chęć poznawania nowych rzeczy. Warto też pokazać młodym ludziom, w jaki sposób przyswajać wiedzę, gdzie jej szukać i jak selekcjonować. Jedną z ważniejszych metod pracy jest metoda projektu. W artykule wyjaśniamy, jak pracować metodą projektu w szkole.
Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły z powodów wynikających w szczególności ze stanu zdrowia. Jej organizacja i realizacja wciąż budzą wiele wątpliwości wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Wyjaśniamy, co ścieżka oznacza dla szkoły i ucznia. Podajemy przykłady organizacji kształcenia w tej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obchodzony 10 września Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom to święto zainicjowane w 2003 roku przez Międzynarodowe Towarzystwo Zapobiegania Samobójstwom (IASP) we współpracy z Światową Organizacją Zdrowia (WHO) i Światową Federacją Zdrowia Psychicznego (WFMH). W tym dniu szczególną uwagę zwraca się na często niedostrzegalny i bagatelizowany problem zdrowia psychicznego. Działania profilaktyczne i prewencyjne muszą być jednak podejmowane przez cały rok, szczególnie w śród dzieci i młodzieży. Targnięcie się na własne życie stanowi drugą co do wielkości, po wypadkach i nagłych urazach, przyczynę zgonów młodych ludzi. Na jakie sygnały należy zwracać uwagę i jakie działania podejmować, aby próby samobójcze u dzieci i młodzieży nie były konsekwencją zaniedbań w szkole i środowisku rodzinnym?
Każdy nauczyciel ma obowiązek prowadzenia dokumentacji dotyczącej pracy z uczniami. Obowiązek dotyczy również pedagoga specjalnego. Co jednak ważne – przepisy nie nakładają w tym zakresie nowych, nieznanych i niestosowanych dotąd rozwiązań. Sprawdź, co powinna zawierać dokumentacja pedagoga specjalnego. Sprawdź, czy należy założyć tzw. teczkę pedagoga specjalnego.
Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?
Mimo że projekt nowego rozporządzenia MEiN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli jaklo datę wejścia w życie wskazywał 1 września 2023., nowe rozporządzenie nie zostało podpisane i nadal nie jest ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Co oznacza to w praktyce? Sprawdź, jakie mogą być prawne konsekwencje zatrudnienia nauczycieli wobec braku nowego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r.
Zadania pedagoga szkolnego zostały określone w rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. To ten wykaz stanowi punkt wyjścia do opracowania rocznego planu pracy. Sprawdź, jak zaplanować pracę nad tworzeniem planu i jak skonstruować roczny plan pracy pedagoga. Dowiedz się, jakie formy realizacji poszczególnych zadań będą najlepsze. W artykule opisano kroki i wytyczne dotyczące tworzenia rocznego planu pracy pedagoga szkolnego, wskazano na istotne przepisy prawne oraz omówiono różne aspekty pracy pedagoga szkolnego.
Rok szkolny 2023/2024 nie przyniósł ze sobą radykalnych zmian w zadaniach i dokumentowaniu pracy pedagoga szkolnego. Jak co roku, ważne jest jednak przygotowanie odpowiedniej dokumentacji. Przedstawiamy najważniejsze zadania pedagogów na ten rok szkolny oraz pomocny spis niezbędnej dokumentacji wraz ze wzorami dokumentów.