Jak pracować z uczniami z zaburzeniami zachowania? Diagnoza i strategie postępowania

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 11 listopada 2024
Jak pracować z uczniami z zaburzeniami zachowania? Diagnoza i strategie postępowania

Trudne dziecko, nic na niego nie działa, ona manipuluje innymi, robi co chce, zasady dla niego nie istnieją – podobne określenia mogą paść z ust nauczycieli, którzy mają pod opieką uczniów z zaburzeniami zachowania. Dorośli w kontakcie z dziećmi z tego rodzaju kłopotami czują się najczęściej bezradni. Stosowane na co dzień narzędzia zdają się nie działać. Młody człowiek wyraża niechęć, buntuje się, łamie szkolne zasady i lekceważy konsekwencje. Czym są tego rodzaju trudności? Jak je rozumieć i w jaki sposób wspierać ucznia z zaburzeniami zachowania?

Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży należą do grupy zaburzeń eksternalizacyjnych. Oznacza to, że u ich podłoża leżą trudności związane z samokontrolą emocjonalną i znacznym nasileniem negatywnego afektu. Cechuje je przede wszystkim wysoka impulsywność. Pojawiają się również trudności w regulacji emocji i dostosowaniu własnego zachowania do sytuacji. Dzieci i młodzież z zaburzeniami zachowania mają tendencje do poważnego naruszania norm społecznych i prawnych. Dla otoczenia szczególnie trudne są najczęściej zachowania agresywne i ryzykowne, które trudno jest powstrzymać w codziennej pracy z młodym człowiekiem.
Przeczytaj również: 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży?
  • Dlaczego dzieci z zaburzeniami zachowania często łamią zasady i normy społeczne?
  • Jakie czynniki ryzyka wpływają na rozwój zaburzeń zachowania u młodych ludzi?
  • W jaki sposób środowisko i doświadczenia życiowe kształtują zachowania antyspołeczne?
  • Jak planować interwencje i oddziaływania dla ucznia z zaburzeniami zachowania?
  • Jakie wsparcie może zaoferować szkoła uczniowi z zaburzeniami zachowania?
  • Jakie doświadczenia korekcyjne mogą pomóc dziecku zbudować pozytywny obraz siebie?
  • Jakie działania warto podjąć, aby wspierać ucznia w regulacji emocji i rozwijaniu umiejętności społecznych?
  • Gdzie skierować ucznia z zaburzeniami zachowania, aby uzyskał specjalistyczną pomoc?
  • Jaką rolę odgrywa współpraca szkoły ze specjalistami i rodziną w przypadku uczniów z zaburzeniami zachowania?

Pozostało jeszcze 83% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 11 listopada 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy