Występowanie tików nerwowych u dzieci i młodzieży. Jak pomóc dziecku z zaburzeniami tikowymi?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 4 listopada 2024
  Występowanie tików nerwowych u dzieci i młodzieży. Jak pomóc dziecku z zaburzeniami tikowymi?

Tiki u dziecka wzbudzają w otoczeniu silne emocje. Dorośli bywają zdezorientowani, niepewni, jak mają zareagować i w jaki sposób wesprzeć ucznia. Stres w takich sytuacjach towarzyszy często wszystkim – tikającemu uczniowi, nauczycielom i rówieśnikom. Nietrudno o błędne koło – napięcie emocjonalne nasila częstotliwość i intensywność tików, co z kolei budzi wtórny stres w otoczeniu i zwrotnie wpływa na ucznia. Jak zatrzymać takie błędne koło? Jak reagować, gdy u ucznia pojawiają się tiki?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym  są tiki i jakie rodzaje mogą występować u dzieci i młodzieży?
  • Jak tiki wpływają na funkcjonowanie dziecka w szkole?
  • Jak uczniowie sami odczuwają swoje tiki nerwowe?
  • W jaki sposób można przerwać błędne koło stresu, który nasila tiki?
  • Jakie zasady warto wdrożyć w szkole, aby wspierać ucznia z tikami?
  • Kiedy warto skierować dziecko z tikami na konsultacje specjalistyczne?
  • Jakie działania terapeutyczne mogą pomóc dziecku zmagającemu się z tikami?
  • Dlaczego praca z rówieśnikami i psychoedukacja otoczenia są tak istotne w wspieraniu uczniów z tikami?

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 4 listopada 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy