Dzieci w wieku przedszkolnym codziennie stają przed zagadkami świata – próbują zrozumieć, co się wydarzyło, dlaczego ktoś tak się zachował, co się stanie, jeśli coś zrobią lub powiedzą. To idealny moment, by wspierać ich naturalną ciekawość i rozwijać umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego. Zabawa w detektywa to doskonały sposób, aby pomóc dzieciom ćwiczyć analizowanie sytuacji, dostrzeganie szczegółów i wyciąganie wniosków. Jakie ślady zostają po wydarzeniach? Jak z dostępnych informacji odczytać, co się mogło wydarzyć? A przede wszystkim – jak uczyć dzieci myśleć logicznie i szukać rozwiązań, nie tracąc przy tym radości z odkrywania?
Uczestnicy
|
dzieci w wieku 5-6 lat
|
Cele ogólne
|
- wspieranie rozwoju teorii umysłu (rozumienia, że inni mają własne myśli i intencje),
- rozwijanie logicznego myślenia i wyciągania wniosków,
- ćwiczenie uwagi i pamięci operacyjnej.
|
Cele szczegółowe
|
- umiejętność analizowania sytuacji i szukania wskazówek,
- ćwiczenie umiejętności dedukcji na podstawie faktów,
- rozwijanie wiary we własne możliwości poznawcze,
- umiejętność współdziałania w grupie podczas rozwiązywania „zagadek”.
|
Potrzebne materiały
|
- Załącznik nr 1. Lupa
- Załącznik nr 2. Tajemnicze sprawy
- Załącznik nr 3. Tropy i ślady
- Załącznik nr 4. Dyplom Małego Detektywa
- Załącznik nr 5. Licencja Małego Detektywa
- koperty,
- przedmioty kojarzące się z detektywem (np. kapelusz, notatnik, lupa, aparat fotograficzny itp.).
|
Czas trwania
|
|
Liczba uczestników
|
|
Wykorzystaj również scenariusz zajęć dla uczniów:
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.