scenariusz zajęć dla przedszkola

1   Mały Detektyw – zajęcia o logicznym myśleniu, wnioskowaniu i rozumieniu przyczynowo-skutkowym w formie zabawy detektywistycznej

Mały Detektyw – zajęcia o logicznym myśleniu, wnioskowaniu i rozumieniu przyczynowo-skutkowym w formie zabawy detektywistycznej

Dzieci w wieku przedszkolnym codziennie stają przed zagadkami świata – próbują zrozumieć, co się wydarzyło, dlaczego ktoś tak się zachował, co się stanie, jeśli coś zrobią lub powiedzą. To idealny moment, by wspierać ich naturalną ciekawość i rozwijać umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego. Zabawa w detektywa to doskonały sposób, aby pomóc dzieciom ćwiczyć analizowanie sytuacji, dostrzeganie szczegółów i wyciąganie wniosków. Jakie ślady zostają po wydarzeniach? Jak z dostępnych informacji odczytać, co się mogło wydarzyć? A przede wszystkim – jak uczyć dzieci myśleć logicznie i szukać rozwiązań, nie tracąc przy tym radości z odkrywania?

Uczestnicy dzieci w wieku 5-6 lat
Cele ogólne
  • wspieranie rozwoju teorii umysłu (rozumienia, że inni mają własne myśli i intencje),
  • rozwijanie logicznego myślenia i wyciągania wniosków,
  • ćwiczenie uwagi i pamięci operacyjnej.
Cele szczegółowe
  • umiejętność analizowania sytuacji i szukania wskazówek,
  • ćwiczenie umiejętności dedukcji na podstawie faktów,
  • rozwijanie wiary we własne możliwości poznawcze,
  • umiejętność współdziałania w grupie podczas rozwiązywania „zagadek”.
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Lupa
  • Załącznik nr 2. Tajemnicze sprawy
  • Załącznik nr 3. Tropy i ślady
  • Załącznik nr 4. Dyplom Małego Detektywa
  • Załącznik nr 5. Licencja Małego Detektywa
  • koperty,
  • przedmioty kojarzące się z detektywem (np. kapelusz, notatnik, lupa, aparat fotograficzny itp.).
Czas trwania
  • ok. 50 min.
Liczba uczestników
  • 15-20 osób
1. Podróż do Krainy Spokoju i Radości – zajęcia budujące poczucie bezpieczeństwa, pozytywne nastawienie i wewnętrzny spokój u dziecka

Podróż do Krainy Spokoju. Scenariusz zajęć dla przedszkolaków 4–6 lat

Cisza, spokój, bezpieczeństwo – to wartości, których dzieci nie zawsze potrafią nazwać, ale potrafią je bardzo dobrze odczuć. „Podróż do Krainy Spokoju i Radości” to niezwykłe zajęcia, które pozwalają najmłodszym odnaleźć swoje wewnętrzne miejsce odpoczynku i ukojenia. Poprzez proste ćwiczenia oddechowe, spokojne zabawy sensoryczne, tworzenie własnych „map szczęścia” i magicznych „butelek radości” dzieci uczą się rozpoznawać to, co sprawia im przyjemność, co ich wycisza i co daje im poczucie bezpieczeństwa. To nie są zajęcia o emocjach w typowym sensie – to spotkanie z samym sobą: z tym, co przyjemne, znane, bliskie. W ciepłej, łagodnej atmosferze dzieci mogą się zatrzymać, wsłuchać w siebie i pobyć tu i teraz – z dala od pośpiechu, hałasu i obowiązków. Taka podróż do spokojnego świata, nawet jeśli trwa tylko kilkadziesiąt minut, zostawia w dziecku ślad: poczucie, że potrafi znaleźć swój wewnętrzny spokój – i może do niego wracać, kiedy tylko tego potrzebuje.

Uczestnicy
  • dzieci w wieku 4-6 lat
Cele ogólne  
  • wspieranie rozwoju wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa,
  • kształtowanie pozytywnego obrazu siebie,
  • nauka relaksacji i samoregulacji emocjonalnej.
Cele szczegółowe  
  • umiejętność opisywania tego, co sprawia dziecku radość i daje poczucie spokoju,
  • ćwiczenie prostych ćwiczeń wyciszających.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Opowieść o Podróży do Krainy Chmurek
  • załącznik nr 2. Mapa szczęścia
  • załącznik nr 3. Paszporty Podróżników
  • załącznik nr 4. Bilety do Krainy Spokoju i Radości
  • kartki w pastelowych kolorach,
  • kolorowe kredki, pisaki,
  • naklejki (opcjonalnie),
  • małe słoiczki lub małe buteleczki (1 szt. dla jednego dziecka),
  • brokat, cekiny, małe kolorowe koraliki,
  • wata kosmetyczna,
  • woda z płynem do naczyń,
  • spokojna muzyka do relaksacji.
Czas trwania 30-40 min.
Liczba uczestników 15-20 osób
Karta pracy Jestem najlepszym przyjacielem dla swojego misia

Kto jest najlepszym przyjacielem Misia? Scenariusz zajęć na Dzień Pluszowego Misia dla przedszkola

Na światowy Dzień Pluszowego Misia proponuję prostą i wyrazistą historię dla przedszkolaków opowiedzianą przez samotnego misia, który nie chce być sam, szuka bliskiej osoby i znajduje ją w świecie dzieci. Bo nie tylko z racji wzrostu blisko dzieciom do wielu spraw, blisko do ziemi, więc dosłownie łatwo odnaleźć im to, co zgubione, postawione przez innych, blisko do prawdy, bo jest prostsza niż kłamstwa, blisko do wrażliwości, bo jest pierwotna i niewyuczona.

Uczestnicy Dzieci w wieku przedszkolnym. Scenariusz po modyfikacjach nadaje się do przeprowadzenia w każdej grupie. W najmłodszych grupach należy książkę opowiedzieć, a w starszych przeplatać czytanie – opowiadaniem. Można też zrobić tak, by opowiedzieć – przeczytać fragmenty książki na zajęciach, a potem całość przeczytać w porze relaksu, czy poobiedniej sjesty.
Cele ogólne Kształtowanie postaw prospołecznych, troszczenia się o innych, zainteresowania drugim
Cele szczegółowe Dziecko:
  • Słucha fragmentu książki Danuty Parlak „O Misiu, który szukał przyjaciela” wyd. Kinderkulka
  • Porównuje misie, wyszukuje różnice i podobieństwa w wyglądzie, wielkości, minie.
  • Odpowiada na pytanie, kim jest przyjaciel?
  • Przygotowuje dla swego misia zabawkę – składankę z origami, np. samolot, koszyczek.
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały
  • Książka Danuty Parlak „O Misiu, który szukał przyjaciela”
  • Miś przyniesiony z domu przez każde dziecko
  • Karta pracy: ramka na portrety dziecka z misiem, a pod ramką podpis: Jestem najlepszym przyjacielem dla swojego Misia (patrz: załącznik).
  • Papier do składania origami
Liczba uczestników Grupa przedszkolna
Trening kompetencji społecznych: Mali Pionierzy. Scenariusz zajęć dla grup przedszkolnych

Trening kompetencji społecznych: Mali Pionierzy. Scenariusz zajęć dla grup przedszkolnych

Czas, który dzieci spędzają w przedszkolu jest niezwykle ważny dla procesu socjalizacji. Codziennie, niezależnie od tego, czy toczy się swobodna zabawa, czy zajęcia dydaktyczne, dziecko uczy się funkcjonować w grupie. Buduje własny zbiór narzędzi komunikacyjnych, które pomogą mu w przyszłości w różnych sytuacjach. Uczy się wyrażać własne zdanie, walczyć o uznanie swoich potrzeb, pracować w zespole. Już zwykła zabawa w dom wymaga umiejętności podziału ról i zadań i intensywnej współpracy. Naturalne jest to, że dzieci przedszkolne spędzają czas w mniejszych grupach, przebywając z tymi, do których czują największą sympatię. Warsztat ma za zadanie scalić całą grupę, pomóc w budowaniu sprawnej komunikacji pomiędzy wszystkimi przedszkolakami.

Uczestnicy Dzieci w wieku 4-6 lat
Cele ogólne Trening kompetencji społecznych
Cele szczegółowe
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
  • trening wyrażania własnych potrzeb
  • nauka identyfikowania i rozumienia potrzeb innych
  • trening komunikacji
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
  • rozwijanie umiejętności korzystania z wyobraźni
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Flaga osady
  • chusta animacyjna
  • krzesełka (do budowy statku)
  • worki na śmieci
  • duże kartony
  • kredki, mazaki
  • odtwarzacz muzyczny
  • nagranie piosenki Dwaj Piraci Piegowaci
https://www.youtube.com/watch?v=q2-rDuVt6rI
Liczba uczestników Grupa przedszkolna
Sprawdź inne serwisy