kreatywność

1   Mały Detektyw – zajęcia o logicznym myśleniu, wnioskowaniu i rozumieniu przyczynowo-skutkowym w formie zabawy detektywistycznej

Mały Detektyw – zajęcia o logicznym myśleniu, wnioskowaniu i rozumieniu przyczynowo-skutkowym w formie zabawy detektywistycznej

Dzieci w wieku przedszkolnym codziennie stają przed zagadkami świata – próbują zrozumieć, co się wydarzyło, dlaczego ktoś tak się zachował, co się stanie, jeśli coś zrobią lub powiedzą. To idealny moment, by wspierać ich naturalną ciekawość i rozwijać umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego. Zabawa w detektywa to doskonały sposób, aby pomóc dzieciom ćwiczyć analizowanie sytuacji, dostrzeganie szczegółów i wyciąganie wniosków. Jakie ślady zostają po wydarzeniach? Jak z dostępnych informacji odczytać, co się mogło wydarzyć? A przede wszystkim – jak uczyć dzieci myśleć logicznie i szukać rozwiązań, nie tracąc przy tym radości z odkrywania?

Uczestnicy dzieci w wieku 5-6 lat
Cele ogólne
  • wspieranie rozwoju teorii umysłu (rozumienia, że inni mają własne myśli i intencje),
  • rozwijanie logicznego myślenia i wyciągania wniosków,
  • ćwiczenie uwagi i pamięci operacyjnej.
Cele szczegółowe
  • umiejętność analizowania sytuacji i szukania wskazówek,
  • ćwiczenie umiejętności dedukcji na podstawie faktów,
  • rozwijanie wiary we własne możliwości poznawcze,
  • umiejętność współdziałania w grupie podczas rozwiązywania „zagadek”.
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Lupa
  • Załącznik nr 2. Tajemnicze sprawy
  • Załącznik nr 3. Tropy i ślady
  • Załącznik nr 4. Dyplom Małego Detektywa
  • Załącznik nr 5. Licencja Małego Detektywa
  • koperty,
  • przedmioty kojarzące się z detektywem (np. kapelusz, notatnik, lupa, aparat fotograficzny itp.).
Czas trwania
  • ok. 50 min.
Liczba uczestników
  • 15-20 osób
  Jak rozwijać kreatywność? Pomysły dla nauczycieli, którzy nie chcą powielać utartych schematów

Jak rozwijać kreatywność? Pomysły dla nauczycieli, którzy nie chcą powielać utartych schematów

Praca nauczyciela wymaga elastyczności i ciągłych poszukiwań nowych narzędzi i materiałów. Zdobyć uwagę najmłodszego pokolenia nie jest łatwo, a co dopiero przekazać wiedzę i kształtować umiejętności. Zwłaszcza, że konkurencja jest silna – najmłodsi są przyzwyczajeni do pełnego bodźców świata wirtualnego. Tego samego oczekują od nauki i edukacji. Proces pedagogiczny także ;powinien dostarczać im wrażeń, rozbudzać ciekawość i być źródłem motywacji do samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności. W jaki sposób zadbać o własne zasoby wyobraźni i kreatywnego myślenia, by móc korzystać z nich w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą? Dowiedz się, jak rozbudzić kreatywność i skorzystaj z pomysłów, które pozwalają wyjść poza szablonowy sposób rozwiązywania problemów.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest kreatywność i dlaczego warto ją rozwijać?
  • Jak dzieci mogą inspirować dorosłych do kreatywnego myślenia?
  • Dlaczego nie warto zrażać się nieudanymi próbami kreatywności?
  • Jakie są najlepsze metody na ćwiczenie kreatywnego myślenia?
  • Na czym polega technika sześciu kapeluszy Edwarda de Bono?
  • W jaki sposób burza mózgów może pomóc w rozwijaniu kreatywności?
  • Jakie korzyści płyną z poszukiwania kreatywnych narzędzi do pracy z dziećmi?
  • Dlaczego eksperymentowanie i próby są ważne w procesie nauczania?
  • Jakie ćwiczenia mogą pomóc w rozwijaniu skojarzeń i twórczego myślenia?
  • W jaki sposób zmiany w otoczeniu mogą stymulować wyobraźnię?
  • Jak zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym, aby pobudzać kreatywność?
Sprawdź inne serwisy