Przedszkole do którego uczęszcza dziecko z autyzmem zobowiązane jest do zatrudnienia dodatkowo tzw. nauczyciela wspomagającego. Czy taki nauczyciel musi być obecny w przy dziecku przez cały czas jego pobytu w placówce? Czy zamiast nauczyciela wspomagającego można zatrudnić specjalistę lub zapewnić wsparcie pomocy nauczyciela?
W świetle współczesnych badań autyzm uznawany jest za zaburzenie neurorozwojowe. Oznacza to, że jest związany z nieprawidłowym rozwojem i funkcjonowaniem mózgu. Przypuszczalnie ma on podłoże genetyczne, ale obecny stan wiedzy tego nie potwierdza. Nie bez znaczenia pozostają także czynniki środowiskowe, jednak siły i znaczenia ich oddziaływania wciąż nie wyjaśniono. Czy współczesna nauka potrafi wyjaśnić, skąd bierze się autyzm? Poznaj teorie i hipotezy na temat źródeł autyzmu u dzieci. Sprawdź, które z nich zostały obalone, a które wymagają pogłębionych badań.
U dzieci z autyzmem mogą występować różne zaburzenia dotyczące wielu sfer funkcjonowania. Najważniejsza jest tzw. autystyczna triada, a najistotniejszym z niej jest obszar dotyczący komunikowania się. Nie istnieje niestety jeden, spójny obraz ilustrujący, na czym polegają i jak przebiegają takie zaburzenia komunikacji. Niektóre dzieci w ogóle nie posługują się mową, inne potrafią wykorzystywać ją do komunikacji. W artykule omówiono trudności, które w autyzmie występują najczęściej. Wskazano także etapy rozwoju mowy i języka u dzieci neurotypowych oraz dzieci z autyzmem.
Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
Pierwszym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest nawiązanie z nim pozytywnego kontaktu. Należy przygotować się na to, że wspomaganie ucznia zespołem Aspergera wymaga cierpliwości. Uczeń nie zawsze chce współpracować. Nauczyciel nie zawsze potrafi go zrozumieć. Mogą pojawić się bunt i złość. Jednak stała obecność nauczyciela i wsparcie pozwalają osiągać cele wychowania i kształcenia dzieci z zaburzeniami. Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Najważniejszym obszarem pracy z uczniem z zespołem Aspergera jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i emocjonalno-społecznych. Jaka jest istota trudności w porozumiewaniu się takiego ucznia? Dlaczego trudno go zrozumieć, mimo że jego kompetencje językowe są rozwinięte? Poznaj charakterystykę tego zaburzenia i dowiedz się, jak rozwijać umiejętności komunikacyjne ucznia z zespołem Aspergera. Zyskaj pewność, że wspomagając ucznia, pracujesz nad tym, co leży u podstaw jego problemów społecznych.
Obowiązkiem nauczyciela wspomagającego jest towarzyszenie uczniowi lub uczniom podczas lekcji oraz prowadzenie zajęć rewalidacyjnych. Jego obecność na lekcjach może wywoływać zainteresowanie i zdziwienie u innych uczniów, dlatego klasa musi być odpowiednio przygotowana na jego obecność w czasie zajęć.
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy można zaobserwować w pierwszych latach życia, choć nie zawsze są one od razu utożsamiane właśnie z tym zaburzeniem. Dowiedz się, czym jest autyzm, poznaj zarys historii i podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju. Sprawdź, które hipotezy dotyczące autyzmu zostały obalone przez badaczy, a które wymagają pogłębionych badań.
Minął rok społecznej izolacji. Obecnie niemal każdy ma za sobą doświadczenie wycofania się z kontaktu z innymi, niedoboru zupełnie zwykłych interakcji międzyludzkich. Dzięki temu być może uda się lepiej zrozumieć tych, którym rozwojowe trudności nie pozwalają na nawiązywanie i utrzymywanie bliskich relacji. 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To doskonała okazja, by spróbować choć na chwilę zatrzymać się i wyobrazić sobie, jak wygląda świat widziany przez osoby zmagające się z tym zaburzeniem.
Autyzm to zaburzenie psychorozwojowe, które pojawia się zwykle przed 3. rokiem życia. W literaturze dużo uwagi poświęca się problematyce rozwoju oraz funkcjonowania najmłodszych uczniów z autyzmem, trudniej natomiast wskazówki dotyczące pracy z uczniami starszych klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych.