Uczeń z autyzmem posiadający orzeczenie i potrzebie kształcenia specjalnego powinien mieć zapewnione warunki kształcenia zgodne z zaleceniami zawartymi w tym orzeczeniu. Szczególnie istotne jest zapewnienie wsparcia nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie. Czy dyrektor szkoły może zadecydować o zapisaniu takiego ucznia w oddziale specjalnym, jeżeli uważa że w takim oddziale zostaną zapewnione najlepsze warunki kształcenia, mimo że rodzice nie zapisali dziecka do tego oddziału?
Praca z uczniem w spektrum autyzmu to ogromne wyzwanie. Często nauczyciele-specjaliści nie widzą efektów wprowadzanych metod, np. gdy uczeń reaguje na wszystko krzykiem. Podpowiadamy, gdzie i jak szukać podpowiedzi do pracy z dzieckiem.
W przepisach nie ma terminu „nauczyciel wspomagający” – jest to potocznie stosowany termin na określenie stanowiska nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów niepełnosprawnych. W prawie oświatowym, w zależności od rodzaju szkoły stosuje się sformułowanie dotyczące dodatkowego zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego/współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
Wielu nauczycieli nie wie, jak radzić sobie z agresją uczniów. Jeszcze więcej stresu i obaw wywołuje agresywny uczeń z autyzmem. Sprawdź, co zrobić w sytuacji, gdy agresywne zachowania ucznia zdarzają się zarówno w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli, a rodzice twierdzą, że w domu dziecko nie przejawia takich zachowań.
W większości szkół uczy się przynajmniej jedno dziecko ze spektrum autyzmu. Mimo że orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm wydawane są stosunkowo często, zdarza się, że doręczenie go wywołuje lęk. Jakie jest dziecko ze spektrum autyzmu? Co musi wiedzieć nauczyciel?
Dzieci autystyczne często są kierowane na zajęcia integracji sensorycznej. Uważa się, że zajęcia integracji sensorycznej wspomaga nabywanie umiejętności szkolnych. Czy słusznie? Poznaj inny punkt widzenia i alternatywę dla SI.
W zaleceniach z poradni może pojawić się konieczność prowadzenia zajęć usprawniania ruchowego. Ich celem jest usprawnianie fizyczne ucznia przez odpowiednie ćwiczenia. Sprawdź, kto może opracować program usprawniania ruchowego i prowadzić takie zajęcia dla dziecka z autyzmem. Dowiedz się, od czego zależy to, komu można przydzielić prowadzenie takich zajęć.