edukacja zdrowotna: zdrowie społeczne

  Miłość – fakty i mity. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Miłość – fakty i mity. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Projekt pozwala uczniom zgłębić temat uczuć i relacji – od zauroczenia, przez zakochanie, aż po różne oblicza miłości – oraz odróżnić je od popędu seksualnego. W pracy grupowej uczniowie losują tematy i formy prezentacji (np. plakat, scenka, quiz, komiks), a następnie opracowują krótkie projekty edukacyjne. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i twórczego wyrażania treści, a jednocześnie uczą, że rozumienie własnych emocji i odpowiedzialność w relacjach są kluczowe dla budowania dojrzałych więzi.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej.
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział VI, punkt 1.: [uczeń] opisuje oznaki zakochania, odróżnia zakochanie od popędu seksualnego oraz od miłości, a także miłość młodzieńczą od miłości dojrzałej.
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i opisywania różnych form relacji uczuciowych – od zauroczenia i zakochania, przez miłość młodzieńczą, aż po miłość dojrzałą – oraz odróżniania ich od popędu seksualnego.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • opisuje oznaki zakochania,
  • odróżnia zakochanie od popędu seksualnego,
  • wskazuje różnice między zakochaniem a miłością,
  • omawia różnice między miłością młodzieńczą a dojrzałą,
  • analizuje przykłady z życia, literatury i mediów,
  • prezentuje zdobytą wiedzę w kreatywnej formie (np. plakat, komiks, scenka, quiz, mem, wywiad),
  • współpracuje w grupie, dzieląc się zadaniami i odpowiadając za efekt końcowy.
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Karteczki z tematami i formami prezentacji do losowania.
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Zdrowie społeczne. Przykładowe zadania projektowe z edukacji zdrowotnej dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Bliskie relacje to ważna część życia każdego człowieka – wpływają na poczucie bezpieczeństwa, rozwój emocjonalny i zdrowie psychiczne. Dlatego w klasach I–IV szkół ponadpodstawowych edukacja zdrowotna koncentruje się nie tylko na rozpoznawaniu etapów relacji – od koleżeństwa po partnerstwo i małżeństwo – lecz także na budowaniu umiejętności dbania o nie z szacunkiem, empatią i odpowiedzialnością. Równie istotnym elementem jest nauka odróżniania zachowań wspierających od przemocowych oraz rozpoznawania przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej. Przykładowe projekty edukacyjne zaprezentowane poniżej pomogą zrealizować te cele w atrakcyjnej, angażującej formie, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami uczniów.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły podstawowej Dział VI, punkt 3 [uczeń] omawia etapy bliskiej, długotrwałej relacji, w tym koleżeńskiej, przyjacielskiej, romantycznej, małżeńskiej, partnerskiej i sposoby dbania o nią, odróżnia zachowania prawidłowe od przemocowych w relacjach, w tym wymienia cechy przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności budowania i pielęgnowania bliskich relacji oraz świadomego rozpoznawania i reagowania na zachowania przemocowe w relacjach rówieśniczych, partnerskich i rodzinnych.
Cele szczegółowe
  • rozróżnianie etapów rozwoju relacji (koleżeństwo, przyjaźń, zakochanie, miłość, partnerstwo, małżeństwo) i wskazywanie ich charakterystycznych cech,
  • kształtowanie umiejętności dbania o relacje poprzez komunikację, empatię, szacunek i współpracę,
  • rozpoznawanie oznak przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej w relacjach i poznanie możliwych sposobów reagowania,
  • krytyczna analiza przekazów kulturowych dotyczących relacji (film, literatura, media),
  • rozwijanie kreatywności, umiejętności współpracy i autoprezentacji podczas realizacji projektów zespołowych.
Potrzebne materiały
  • tablice lub plansze papierowe, markery, kolorowe karteczki;
  • dostęp do internetu i sprzętu multimedialnego (komputery, projektor, mikrofony do podcastów);
  • materiały biblioteczne (książki, czasopisma, filmy);
  • programy do tworzenia prezentacji, grafiki i montażu nagrań;
  • materiały plastyczne do przygotowania plakatów i kodeksu (papier, kredki, flamastry, klej).
Czas trwania 4–6 godzin lekcyjnych (można rozłożyć na kilka spotkań w ramach cyklu zajęć lub projektu długoterminowego trwającego 2–4 tygodnie).
Liczba uczestników Cała klasa

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Relacje z innymi – od koleżeństwa po miłość. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI

Relacje z innymi – od koleżeństwa po miłość. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI

Lekcja uświadamia uczniom, że relacje międzyludzkie mają różne oblicza – od koleżeństwa i przyjaźni, przez zauroczenie i zakochanie, aż po miłość. Uczniowie uczą się rozróżniać te pojęcia oraz analizować zachowania, które sprzyjają budowaniu więzi, i te, które mogą je osłabiać. Dzięki ćwiczeniom w parach, pracy z kartami zachowań i scenkom dramowym lepiej rozumieją, jak ważne są szacunek, szczerość i życzliwość w codziennych kontaktach. Zajęcia wspierają rozwój empatii, uczą stawiania granic i pomagają budować postawy sprzyjające zdrowym i bezpiecznym relacjom.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział VI, punkt 1.: [uczeń] wyjaśnia pojęcia: koleżeństwo, przyjaźń, zauroczenie, zakochanie, miłość, a także rozpoznaje niewłaściwe zachowania w tych relacjach.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnych rodzajów relacji międzyludzkich oraz kształtowanie postaw sprzyjających budowaniu zdrowych i bezpiecznych więzi.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • potrafi odróżnić koleżeństwo, przyjaźń, zauroczenie, zakochanie i miłość,
  • rozpoznaje właściwe i niewłaściwe zachowania w relacjach,
  • wskazuje cechy dobrej relacji,
  • rozwija empatię i uczy się patrzeć na sytuacje z perspektywy drugiej osoby,
  • potrafi stosować zasady szacunku, szczerości i życzliwości w kontaktach z innymi.
Potrzebne materiały
  • 5 dużych kopert z napisami: Koleżeństwo, Przyjaźń, Zauroczenie, Zakochanie, Miłość,
  • załącznik nr 1. Kart zachowań,
  • załącznik nr 2. Scenki do odegrania,
  • kartka A3,
  • kolorowe karteczki samoprzylepne (najlepiej w dwóch kolorach),
  • pisaki/markery.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy