Projekt pomaga uczniom zrozumieć, że seksualność jest naturalną częścią życia człowieka. W trakcie zajęć uczniowie poznają zmiany zachodzące w okresie dojrzewania, powody i konsekwencje podejmowania aktywności seksualnej oraz znaczenie odpowiedzialności w relacjach. Praca w grupach, prezentacje i klasowy quiz sprzyjają aktywnemu uczeniu się, współpracy i kształtowaniu postaw opartych na szacunku i świadomym podejmowaniu decyzji.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział 8, punkt 1. [uczeń] wyjaśnia pozytywne znaczenie ludzkiej seksualności; omawia pojęcie popędu seksualnego i jego zmiany w okresie dojrzewania; wymienia powody podjęcia aktywności seksualnej oraz konsekwencje z nią związane; rozumie rolę odpowiedzialności w odniesieniu do seksualności w życiu człowieka.
|
Cel ogólny
|
Rozwijanie świadomości własnej seksualności jako naturalnej części życia człowieka, zrozumienie zmian zachodzących w okresie dojrzewania oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności, szacunku i świadomego podejmowania decyzji w relacjach.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- wyjaśnia, czym jest seksualność i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
- opisuje pojęcie popędu seksualnego i jego zmiany związane z okresem dojrzewania;
- wymienia powody podejmowania aktywności seksualnej oraz wskazuje możliwe konsekwencje;
- rozumie, na czym polega odpowiedzialność i dlaczego jest ważna w relacjach;
- odróżnia zachowania odpowiedzialne od nieodpowiedzialnych;
- współpracuje w grupie, przygotowując projekt edukacyjny.
|
Potrzebne materiały
|
- kartki i markery do burzy mózgów”
- załącznik nr 1. Prawda czy fałsz?
- załącznik nr 2. Tematy dla grup
- załącznik nr 3. Pytania do quizu
- koperty lub pudełko/słoik na pytania do quizu.
|
Czas trwania
|
Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 7 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.