Seksualność i odpowiedzialność – jak to się łączy? Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 7 października 2025

Projekt pomaga uczniom zrozumieć, że seksualność jest naturalną częścią życia człowieka. W trakcie zajęć uczniowie poznają zmiany zachodzące w okresie dojrzewania, powody i konsekwencje podejmowania aktywności seksualnej oraz znaczenie odpowiedzialności w relacjach. Praca w grupach, prezentacje i klasowy quiz sprzyjają aktywnemu uczeniu się, współpracy i kształtowaniu postaw opartych na szacunku i świadomym podejmowaniu decyzji.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 8, punkt 1. [uczeń] wyjaśnia pozytywne znaczenie ludzkiej seksualności; omawia pojęcie popędu seksualnego i jego zmiany w okresie dojrzewania; wymienia powody podjęcia aktywności seksualnej oraz konsekwencje z nią związane; rozumie rolę odpowiedzialności w odniesieniu do seksualności w życiu człowieka.
 Cel ogólny Rozwijanie świadomości własnej seksualności jako naturalnej części życia człowieka, zrozumienie zmian zachodzących w okresie dojrzewania oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności, szacunku i świadomego podejmowania decyzji w relacjach.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, czym jest seksualność i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
  • opisuje pojęcie popędu seksualnego i jego zmiany związane z okresem dojrzewania;
  • wymienia powody podejmowania aktywności seksualnej oraz wskazuje możliwe konsekwencje;
  • rozumie, na czym polega odpowiedzialność i dlaczego jest ważna w relacjach;
  • odróżnia zachowania odpowiedzialne od nieodpowiedzialnych;
  • współpracuje w grupie, przygotowując projekt edukacyjny.
Potrzebne materiały
  • kartki i markery do burzy mózgów”
  • załącznik nr 1. Prawda czy fałsz?
  • załącznik nr 2. Tematy dla grup
  • załącznik nr 3. Pytania do quizu
  • koperty lub pudełko/słoik na pytania do quizu.
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 7 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy