edukacja zdrowotna: zdrowie seksualne

  Seksualność i odpowiedzialność – jak to się łączy? Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Seksualność i odpowiedzialność – jak to się łączy? Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Projekt pomaga uczniom zrozumieć, że seksualność jest naturalną częścią życia człowieka. W trakcie zajęć uczniowie poznają zmiany zachodzące w okresie dojrzewania, powody i konsekwencje podejmowania aktywności seksualnej oraz znaczenie odpowiedzialności w relacjach. Praca w grupach, prezentacje i klasowy quiz sprzyjają aktywnemu uczeniu się, współpracy i kształtowaniu postaw opartych na szacunku i świadomym podejmowaniu decyzji.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 8, punkt 1. [uczeń] wyjaśnia pozytywne znaczenie ludzkiej seksualności; omawia pojęcie popędu seksualnego i jego zmiany w okresie dojrzewania; wymienia powody podjęcia aktywności seksualnej oraz konsekwencje z nią związane; rozumie rolę odpowiedzialności w odniesieniu do seksualności w życiu człowieka.
 Cel ogólny Rozwijanie świadomości własnej seksualności jako naturalnej części życia człowieka, zrozumienie zmian zachodzących w okresie dojrzewania oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności, szacunku i świadomego podejmowania decyzji w relacjach.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, czym jest seksualność i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
  • opisuje pojęcie popędu seksualnego i jego zmiany związane z okresem dojrzewania;
  • wymienia powody podejmowania aktywności seksualnej oraz wskazuje możliwe konsekwencje;
  • rozumie, na czym polega odpowiedzialność i dlaczego jest ważna w relacjach;
  • odróżnia zachowania odpowiedzialne od nieodpowiedzialnych;
  • współpracuje w grupie, przygotowując projekt edukacyjny.
Potrzebne materiały
  • kartki i markery do burzy mózgów”
  • załącznik nr 1. Prawda czy fałsz?
  • załącznik nr 2. Tematy dla grup
  • załącznik nr 3. Pytania do quizu
  • koperty lub pudełko/słoik na pytania do quizu.
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Zdrowie seksualne i seksualność – dlaczego to jest ważne? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI

Zdrowie seksualne i seksualność – dlaczego to jest ważne? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI

Lekcja pokazuje uczniom, że seksualność jest naturalną i pozytywną częścią życia. Uczniowie poznają jej różne aspekty – ciało, emocje, relacje i granice – oraz uczą się, jak dbać o zdrowie seksualne poprzez higienę, szacunek i akceptację siebie. Dzięki wspólnej pracy nad „mapą seksualności” lepiej rozumieją, że dbanie o siebie i innych buduje poczucie bezpieczeństwa i dobre relacje.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 8, punkt 1 [uczeń] charakteryzuje pojęcia: zdrowie seksualne, seksualność i omawia ich pozytywny wymiar w życiu człowieka.
 Cel ogólny Rozwijanie świadomości, że seksualność jest naturalną częścią życia człowieka, oraz kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie seksualne poprzez szacunek do siebie i innych, rozumienie emocji, relacji i własnych granic.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • potrafi wyjaśnić, czym jest seksualność i zdrowie seksualne;
  • wskazuje różne aspekty seksualności: ciało, emocje, relacje, granice;
  • rozumie pozytywny wymiar seksualności (akceptacja siebie, dbanie o swoje ciało, poczucie bezpieczeństwa);
  • wyjaśnia, że dbanie o zdrowie seksualne oznacza higienę, troskę o ciało, szacunek i umiejętność stawiania granic;
  • rozpoznaje, że seksualność dotyczy każdego człowieka.
Potrzebne materiały
  • tablica/flipchart i markery/pisaki;
  • karteczki samoprzylepne do “burzy mózgów”;
  • załącznik nr 1. Aspekty seksualności
  • duży arkusz papieru lub miejsce na tablicy do stworzenia „mapy seksualności”.
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Zdrowie seksualne. Przykładowe zadania projektowe z edukacji zdrowotnej dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

W klasach I–IV szkół ponadpodstawowych uczniowie pogłębiają wiedzę na temat seksualności i jej znaczenia w życiu człowieka. Omawiają rolę całożyciowej edukacji seksualnej oraz jej wpływu na poczucie bezpieczeństwa, świadome podejmowanie decyzji i budowanie satysfakcjonujących relacji. Trzy propozycje projektów – raport o różnych aspektach seksualności, badanie źródeł wiedzy oraz scenki dotyczące bezpieczeństwa w relacjach – angażują uczniów w samodzielną pracę, rozwijają krytyczne myślenie, uczą stawiania granic i świadomego podejmowania decyzji. Dzięki ich realizacji młodzież lepiej rozumie znaczenie edukacji seksualnej w budowaniu bezpieczeństwa, relacji opartych na szacunku i odpowiedzialności za siebie oraz innych.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział VII, punkt 1.: [uczeń] wyjaśnia pojęcie seksualności; omawia rolę całożyciowej edukacji seksualnej i jej wpływ na bezpieczeństwo oraz umiejętność tworzenia satysfakcjonujących relacji.
 Cel ogólny Pogłębienie wiedzy uczniów na temat seksualności człowieka oraz znaczenia edukacji seksualnej w budowaniu zdrowych relacji i świadomym podejmowaniu decyzji.
Cele szczegółowe
  • Uczeń wyjaśnia pojęcie seksualności i opisuje jej różne aspekty (biologiczny, emocjonalny, społeczny, kulturowy).
  • Uczeń rozumie znaczenie edukacji seksualnej w rozwoju osobistym i społecznym.
  • Uczeń potrafi wskazać wiarygodne źródła wiedzy na temat seksualności.
  • Uczeń zna sposoby dbania o bezpieczeństwo i stawiania granic w relacjach.
  • ·  Uczeń potrafi rozpoznać zachowania toksyczne i wie, jak reagować w sytuacjach przekraczania granic.
Potrzebne materiały
  • materiały źródłowe (artykuły naukowe, raporty WHO, broszury edukacyjne),
  • komputery lub tablety do przygotowania prezentacji,
  • papier, flamastry,
  • tablica do prezentacji wyników.
Czas trwania 4–6 godzin lekcyjnych (w zależności od wybranego projektu) – możliwe do realizacji w kilku częściach.
Liczba uczestników Cała klasa

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy