W klasach I–IV szkół ponadpodstawowych uczniowie pogłębiają wiedzę na temat seksualności i jej znaczenia w życiu człowieka. Omawiają rolę całożyciowej edukacji seksualnej oraz jej wpływu na poczucie bezpieczeństwa, świadome podejmowanie decyzji i budowanie satysfakcjonujących relacji. Trzy propozycje projektów – raport o różnych aspektach seksualności, badanie źródeł wiedzy oraz scenki dotyczące bezpieczeństwa w relacjach – angażują uczniów w samodzielną pracę, rozwijają krytyczne myślenie, uczą stawiania granic i świadomego podejmowania decyzji. Dzięki ich realizacji młodzież lepiej rozumie znaczenie edukacji seksualnej w budowaniu bezpieczeństwa, relacji opartych na szacunku i odpowiedzialności za siebie oraz innych.
|
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
|
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział VII, punkt 1.: [uczeń] wyjaśnia pojęcie seksualności; omawia rolę całożyciowej edukacji seksualnej i jej wpływ na bezpieczeństwo oraz umiejętność tworzenia satysfakcjonujących relacji.
|
|
Cel ogólny
|
Pogłębienie wiedzy uczniów na temat seksualności człowieka oraz znaczenia edukacji seksualnej w budowaniu zdrowych relacji i świadomym podejmowaniu decyzji.
|
|
Cele szczegółowe
|
- Uczeń wyjaśnia pojęcie seksualności i opisuje jej różne aspekty (biologiczny, emocjonalny, społeczny, kulturowy).
- Uczeń rozumie znaczenie edukacji seksualnej w rozwoju osobistym i społecznym.
- Uczeń potrafi wskazać wiarygodne źródła wiedzy na temat seksualności.
- Uczeń zna sposoby dbania o bezpieczeństwo i stawiania granic w relacjach.
- · Uczeń potrafi rozpoznać zachowania toksyczne i wie, jak reagować w sytuacjach przekraczania granic.
|
|
Potrzebne materiały
|
- materiały źródłowe (artykuły naukowe, raporty WHO, broszury edukacyjne),
- komputery lub tablety do przygotowania prezentacji,
- papier, flamastry,
- tablica do prezentacji wyników.
|
|
Czas trwania
|
4–6 godzin lekcyjnych (w zależności od wybranego projektu) – możliwe do realizacji w kilku częściach.
|
|
Liczba uczestników
|
Cała klasa
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 6 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.