Zdrowie seksualne. Przykładowe zadania projektowe z edukacji zdrowotnej dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 6 października 2025

W klasach I–IV szkół ponadpodstawowych uczniowie pogłębiają wiedzę na temat seksualności i jej znaczenia w życiu człowieka. Omawiają rolę całożyciowej edukacji seksualnej oraz jej wpływu na poczucie bezpieczeństwa, świadome podejmowanie decyzji i budowanie satysfakcjonujących relacji. Trzy propozycje projektów – raport o różnych aspektach seksualności, badanie źródeł wiedzy oraz scenki dotyczące bezpieczeństwa w relacjach – angażują uczniów w samodzielną pracę, rozwijają krytyczne myślenie, uczą stawiania granic i świadomego podejmowania decyzji. Dzięki ich realizacji młodzież lepiej rozumie znaczenie edukacji seksualnej w budowaniu bezpieczeństwa, relacji opartych na szacunku i odpowiedzialności za siebie oraz innych.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział VII, punkt 1.: [uczeń] wyjaśnia pojęcie seksualności; omawia rolę całożyciowej edukacji seksualnej i jej wpływ na bezpieczeństwo oraz umiejętność tworzenia satysfakcjonujących relacji.
 Cel ogólny Pogłębienie wiedzy uczniów na temat seksualności człowieka oraz znaczenia edukacji seksualnej w budowaniu zdrowych relacji i świadomym podejmowaniu decyzji.
Cele szczegółowe
  • Uczeń wyjaśnia pojęcie seksualności i opisuje jej różne aspekty (biologiczny, emocjonalny, społeczny, kulturowy).
  • Uczeń rozumie znaczenie edukacji seksualnej w rozwoju osobistym i społecznym.
  • Uczeń potrafi wskazać wiarygodne źródła wiedzy na temat seksualności.
  • Uczeń zna sposoby dbania o bezpieczeństwo i stawiania granic w relacjach.
  • ·  Uczeń potrafi rozpoznać zachowania toksyczne i wie, jak reagować w sytuacjach przekraczania granic.
Potrzebne materiały
  • materiały źródłowe (artykuły naukowe, raporty WHO, broszury edukacyjne),
  • komputery lub tablety do przygotowania prezentacji,
  • papier, flamastry,
  • tablica do prezentacji wyników.
Czas trwania 4–6 godzin lekcyjnych (w zależności od wybranego projektu) – możliwe do realizacji w kilku częściach.
Liczba uczestników Cała klasa

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 6 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy