W klasach I-IV szkół ponadpodstawowych uczniowie pogłębiają umiejętność promowania postaw prospołecznych w odniesieniu do zdrowia oraz do zrównoważonego rozwoju. Jak w ciekawy i angażujący sposób kształtować u młodzieży odpowiedzialność za zdrowie własne i innych, a jednocześnie rozwijać świadomość ekologiczną? Projektowe metody pracy to doskonała okazja, by uczniowie nie tylko zdobywali wiedzę, ale także ćwiczyli współpracę, kreatywność i krytyczne myślenie. Poniższe propozycje zadań pozwalają połączyć tematykę zdrowia z troską o środowisko i działaniami prospołecznymi. Każdy projekt można dostosować do możliwości i zainteresowań klasy – od krótkich kampanii i debat, po dłuższe badania i działania w środowisku lokalnym.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas I–IV szkoły ponadpodstawowej
|
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły ponadpodstawowej
|
Dział 1. Zdrowie i postawy, pkt 2 [uczeń] promuje postawy prospołeczne w odniesieniu do zdrowia własnego i innych osób oraz wspiera działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, wykazuje gotowość do wspierania badań w obszarze zdrowia
|
Cel ogólny
|
Rozwijanie wartości i postaw prozdrowotnych oraz prospołecznych wśród uczniów poprzez realizację projektów angażujących społeczność szkolną i lokalną.
|
Cele szczegółowe
|
- Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
- Rozwijanie świadomości ekologicznej i zrównoważonego stylu życia.
- Wzmacnianie postaw prospołecznych, w tym wolontariatu.
- Ćwiczenie współpracy w grupie i umiejętności komunikacyjnych.
- Doskonalenie krytycznego myślenia i kultury dyskusji.
- Promowanie zaangażowania w badania i innowacje w obszarze zdrowia.
|
Potrzebne materiały
|
- sprzęt multimedialny (komputer, rzutnik, aparat/telefon do nagrywania)
- papier, brystol, markery do plakatów i ulotek
- dostęp do internetu i mediów społecznościowych
- kontakty z instytucjami (np. rckik, fundacje, organizacje wolontariackie).
sala do przeprowadzenia debaty/warsztatów
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 44% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 1 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.