edukacja zdrowotna: wartości i postawy

Edukacja zdrowotna: wartości i postawy – przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

W klasach I-IV szkół ponadpodstawowych uczniowie pogłębiają umiejętność promowania postaw prospołecznych w odniesieniu do zdrowia oraz do zrównoważonego rozwoju. Jak w ciekawy i angażujący sposób kształtować u młodzieży odpowiedzialność za zdrowie własne i innych, a jednocześnie rozwijać świadomość ekologiczną? Projektowe metody pracy to doskonała okazja, by uczniowie nie tylko zdobywali wiedzę, ale także ćwiczyli współpracę, kreatywność i krytyczne myślenie. Poniższe propozycje zadań pozwalają połączyć tematykę zdrowia z troską o środowisko i działaniami prospołecznymi. Każdy projekt można dostosować do możliwości i zainteresowań klasy – od krótkich kampanii i debat, po dłuższe badania i działania w środowisku lokalnym.

Grupa docelowa   Uczniowie klas I–IV szkoły ponadpodstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły ponadpodstawowej Dział 1. Zdrowie i postawy, pkt 2 [uczeń] promuje postawy prospołeczne w odniesieniu do zdrowia własnego i innych osób oraz wspiera działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, wykazuje gotowość do wspierania badań w obszarze zdrowia
 Cel ogólny Rozwijanie wartości i postaw prozdrowotnych oraz prospołecznych wśród uczniów poprzez realizację projektów angażujących społeczność szkolną i lokalną.
Cele szczegółowe  
  • Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
  • Rozwijanie świadomości ekologicznej i zrównoważonego stylu życia.
  • Wzmacnianie postaw prospołecznych, w tym wolontariatu.
  • Ćwiczenie współpracy w grupie i umiejętności komunikacyjnych.
  • Doskonalenie krytycznego myślenia i kultury dyskusji.
  • Promowanie zaangażowania w badania i innowacje w obszarze zdrowia.
Potrzebne materiały  
  • sprzęt multimedialny (komputer, rzutnik, aparat/telefon do nagrywania)
  • papier, brystol, markery do plakatów i ulotek
  • dostęp do internetu i mediów społecznościowych
  • kontakty z instytucjami (np. rckik, fundacje, organizacje wolontariackie).
    sala do przeprowadzenia debaty/warsztatów

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Nasze wspólne dobro – młodzież decyduje! Projekt edukacyjny dla uczniów klas VII-VIII

Projekt pomaga uczniom zrozumieć, czym jest zdrowie publiczne i jakie działania wspierają dobro całego społeczeństwa. W ramach symulacji prac rządu uczniowie w grupach opracowują programy dla wybranych obszarów – donacji krwi, szczepień, profilaktyki uzależnień oraz wolontariatu i ekologii – a następnie negocjują podział budżetu w wysokości miliona złotych. Zajęcia rozwijają umiejętność argumentowania, współpracy i podejmowania decyzji, jednocześnie uświadamiając, że zdrowie jednostki i wspólnoty są ze sobą nierozerwalnie związane.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 1. Wartości i postawy, punkt 5.: [uczeń] przyjmuje postawę prospołeczną w odniesieniu do zdrowia innych osób; rozumie ideę zachowań prozdrowotnych w kontekście zdrowia publicznego, w tym donacji krwi, szczepień ochronnych, badań profilaktycznych oraz unikania zażywania substancji psychoaktywnych; rozumie, na czym polega kultura wolontariatu i ma świadomość, że służy ona dobru innych osób, w tym działaniom na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
 Cel ogólny Kształtowanie postawy prospołecznej poprzez uświadamianie znaczenia zdrowia publicznego i działań wspierających dobro wspólne, takich jak donacja krwi, szczepienia, profilaktyka uzależnień oraz wolontariat na rzecz ludzi i środowiska.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, dlaczego donacja krwi, szczepienia i badania profilaktyczne są ważne dla zdrowia publicznego;
  • rozpoznaje zagrożenia wynikające z używania substancji psychoaktywnych i zna sposoby ich unikania;
  • opisuje, na czym polega kultura wolontariatu i wskazuje przykłady działań prospołecznych;
  • współpracuje w grupie, argumentuje swoje stanowisko i bierze udział w podejmowaniu wspólnych decyzji.
Potrzebne materiały
  • brystole, flamastry, mazaki, kolorowe karteczki, nożyczki, klej (do plakatów i haseł)
  • notesy lub zeszyty, długopisy, ołówki (do robienia notatek podczas pracy grupowej i debat.
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz dwie lekcje podsumowujące
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Optymizm, który łączy – jak pozytywne nastawienie pomaga nam i innym? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Optymizm, który łączy – jak pozytywne nastawienie pomaga nam i innym? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcjapozwala uczniom odkryć, czym różni się postawa optymistyczna od pesymistycznej i jak oba nastawienia wpływają na emocje, zdrowie i gotowość do działania. Dzięki pracy w grupach i ćwiczeniom dramowym uczniowie wcielają się w role „optymistów” i „pesymistów” i porównują, jak te same sytuacje mogą być przeżywane w zupełnie odmienny sposób. Ważnym elementem zajęć jest również refleksja nad tym, jak pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne i wspiera działania na rzecz wspólnego dobra. Efektem lekcji jest nie tylko lepsze rozumienie pojęcia optymizmu, ale także rozwijanie empatii, współpracy i poczucia sprawczości.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 1. Wartości i postawy, punkt 5: [uczeń] prezentuje postawę optymizmu życiowego, sprzyjającego zdrowiu i harmonii z otaczającym środowiskiem.
 Cel ogólny Kształtowanie postawy optymizmu, a także uświadomienie uczniom, w jaki sposób pozytywne nastawienie do życia może wspierać zdrowie i budować harmonię ze środowiskiem.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, czym jest optymizm i czym się różni od pesymizmu,
  • rozumie, że optymizm wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne (np. redukuje stres, daje energię),
  • rozumie, że pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne,
  • proponuje własne sposoby wykorzystywania optymizmu w życiu codziennym.
Potrzebne materiały
  • kartki A3,
  • markery lub pisaki,
  • załącznik nr 1. Optymiści i pesymiści
  • załącznik nr 2. Zaśmiecony las
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy