Lekcjapozwala uczniom odkryć, czym różni się postawa optymistyczna od pesymistycznej i jak oba nastawienia wpływają na emocje, zdrowie i gotowość do działania. Dzięki pracy w grupach i ćwiczeniom dramowym uczniowie wcielają się w role „optymistów” i „pesymistów” i porównują, jak te same sytuacje mogą być przeżywane w zupełnie odmienny sposób. Ważnym elementem zajęć jest również refleksja nad tym, jak pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne i wspiera działania na rzecz wspólnego dobra. Efektem lekcji jest nie tylko lepsze rozumienie pojęcia optymizmu, ale także rozwijanie empatii, współpracy i poczucia sprawczości.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział 1. Wartości i postawy, punkt 5: [uczeń] prezentuje postawę optymizmu życiowego, sprzyjającego zdrowiu i harmonii z otaczającym środowiskiem.
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie postawy optymizmu, a także uświadomienie uczniom, w jaki sposób pozytywne nastawienie do życia może wspierać zdrowie i budować harmonię ze środowiskiem.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- wyjaśnia, czym jest optymizm i czym się różni od pesymizmu,
- rozumie, że optymizm wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne (np. redukuje stres, daje energię),
- rozumie, że pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne,
- proponuje własne sposoby wykorzystywania optymizmu w życiu codziennym.
|
Potrzebne materiały
|
- kartki A3,
- markery lub pisaki,
- załącznik nr 1. Optymiści i pesymiści
- załącznik nr 2. Zaśmiecony las
|
Czas trwania
|
45 minut
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 77% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.