Optymizm, który łączy – jak pozytywne nastawienie pomaga nam i innym? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 29 września 2025

Lekcjapozwala uczniom odkryć, czym różni się postawa optymistyczna od pesymistycznej i jak oba nastawienia wpływają na emocje, zdrowie i gotowość do działania. Dzięki pracy w grupach i ćwiczeniom dramowym uczniowie wcielają się w role „optymistów” i „pesymistów” i porównują, jak te same sytuacje mogą być przeżywane w zupełnie odmienny sposób. Ważnym elementem zajęć jest również refleksja nad tym, jak pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne i wspiera działania na rzecz wspólnego dobra. Efektem lekcji jest nie tylko lepsze rozumienie pojęcia optymizmu, ale także rozwijanie empatii, współpracy i poczucia sprawczości.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 1. Wartości i postawy, punkt 5: [uczeń] prezentuje postawę optymizmu życiowego, sprzyjającego zdrowiu i harmonii z otaczającym środowiskiem.
 Cel ogólny Kształtowanie postawy optymizmu, a także uświadomienie uczniom, w jaki sposób pozytywne nastawienie do życia może wspierać zdrowie i budować harmonię ze środowiskiem.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, czym jest optymizm i czym się różni od pesymizmu,
  • rozumie, że optymizm wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne (np. redukuje stres, daje energię),
  • rozumie, że pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne,
  • proponuje własne sposoby wykorzystywania optymizmu w życiu codziennym.
Potrzebne materiały
  • kartki A3,
  • markery lub pisaki,
  • załącznik nr 1. Optymiści i pesymiści
  • załącznik nr 2. Zaśmiecony las
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 29 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy