Edukacja zdrowotna: zdrowie fizyczne – przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 25 września 2025

Propozycje projektów dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych pomagają uczniom krytycznie spojrzeć na mierniki zdrowia fizycznego, takie jak BMI czy obwód talii. W zadaniach – od debaty, przez podcast i projekt badawczy, aż po grę edukacyjną i kampanię społeczną – młodzież łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami. Dzięki temu nie tylko poznaje normy i uczy się obliczać wskaźniki, ale także rozwija umiejętności argumentowania, współpracy i twórczego myślenia o zdrowiu.

Grupa docelowa   Uczniowie klas I–IV szkoły ponadpodstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły ponadpodstawowej Dział 2. zdrowie fizyczne, pkt 10 [uczeń] omawia normy wskaźnika masy ciała (BMI) i obwodu talii; oblicza wskaźnik masy ciała (BMI) i mierzy obwód talii oraz interpretuje wynik.
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności krytycznej oceny wskaźników zdrowia fizycznego (BMI, obwód talii) oraz rozwijanie postawy świadomego dbania o zdrowie.
Cele szczegółowe   Uczeń:
  • zna sposób obliczania wskaźnika BMI i obwodu talii,
  • rozumie ograniczenia interpretacji BMI w odniesieniu do różnych typów sylwetki,
  • potrafi wskazać znaczenie innych czynników wpływających na zdrowie (styl życia, aktywność fizyczna, dieta, odpoczynek),
  • współpracuje w grupie przy realizacji zadania projektowego,
  • rozwija umiejętności argumentacji, analizy i twórczego działania.
Potrzebne materiały  
  • kartki A3, markery, flamastry,
  • komputer/telefon z możliwością nagrania audio lub przygotowania grafiki,
  • dostęp do internetu (np. w celu poszukiwania danych),
  • pionki/kostki do gry edukacyjnej (w przypadku tworzenia gry).

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Pozostało jeszcze 46% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 25 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy