edukacja zdrowotna: zdrowie fizyczne

Edukacja zdrowotna: zdrowie fizyczne – przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Propozycje projektów dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych pomagają uczniom krytycznie spojrzeć na mierniki zdrowia fizycznego, takie jak BMI czy obwód talii. W zadaniach – od debaty, przez podcast i projekt badawczy, aż po grę edukacyjną i kampanię społeczną – młodzież łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami. Dzięki temu nie tylko poznaje normy i uczy się obliczać wskaźniki, ale także rozwija umiejętności argumentowania, współpracy i twórczego myślenia o zdrowiu.

Grupa docelowa   Uczniowie klas I–IV szkoły ponadpodstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas I-IV szkoły ponadpodstawowej Dział 2. zdrowie fizyczne, pkt 10 [uczeń] omawia normy wskaźnika masy ciała (BMI) i obwodu talii; oblicza wskaźnik masy ciała (BMI) i mierzy obwód talii oraz interpretuje wynik.
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności krytycznej oceny wskaźników zdrowia fizycznego (BMI, obwód talii) oraz rozwijanie postawy świadomego dbania o zdrowie.
Cele szczegółowe   Uczeń:
  • zna sposób obliczania wskaźnika BMI i obwodu talii,
  • rozumie ograniczenia interpretacji BMI w odniesieniu do różnych typów sylwetki,
  • potrafi wskazać znaczenie innych czynników wpływających na zdrowie (styl życia, aktywność fizyczna, dieta, odpoczynek),
  • współpracuje w grupie przy realizacji zadania projektowego,
  • rozwija umiejętności argumentacji, analizy i twórczego działania.
Potrzebne materiały  
  • kartki A3, markery, flamastry,
  • komputer/telefon z możliwością nagrania audio lub przygotowania grafiki,
  • dostęp do internetu (np. w celu poszukiwania danych),
  • pionki/kostki do gry edukacyjnej (w przypadku tworzenia gry).

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Moje zdrowie w liczbach. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Moje zdrowie w liczbach. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Projekt „Moje zdrowia w liczbach” pokazuje uczniom, jak ważne jest monitorowanie podstawowych parametrów zdrowotnych, takich jak BMI, tętno, ciśnienie czy poziom glukozy. Podczas zajęć uczniowie łączą teorię z praktyką – uczą się mierzyć wybrane wskaźniki, analizować ich znaczenie i wspólnie opracowują poradniki w formie plakatów, broszur, prezentacji lub filmów. Dzięki temu zdobywają wiedzę o tym, co mówią o nas „liczby” i jak przekładają się one na codzienne dbanie o zdrowie.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej Dział 2. punkt 5: [uczeń] opisuje podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz ich wartości referencyjne dla swojego wieku, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stężenie glukozy we krwi, profil lipidowy; za pomocą aparatu automatycznego mierzy tętno oraz ciśnienie tętnicze krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym, a także wyjaśnia znaczenie monitorowania tych parametrów przez całe życie.
 Cel ogólny Poznanie podstawowych mierników zdrowia fizycznego, rozwijanie umiejętności ich pomiaru i interpretacji oraz zrozumienie ich znaczenia dla zdrowia w dłuższej perspektywie.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wymienia i charakteryzuje podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz podaje ich wartości referencyjne dla osób w swoim wieku,
  • wyjaśnia pojęcia wskaźnika masy ciała BMI, tętna, ciśnienia tętniczego, stężenia glukozy i profilu lipidowego,
  • potrafi zmierzyć tętno i ciśnienie krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym z wykorzystaniem aparatu automatycznego,
  • uzasadnia potrzebę monitorowania parametrów zdrowia fizycznego przez całe życie,
  • współpracuje w grupie podczas realizacji projektu edukacyjnego.
Potrzebne materiały
  • kartki A3
  • kredki, flamastry lub pisaki
  • prezentacja lub film o miernikach zdrowia fizycznego (załącznik nr 1),
  • ciśnieniomierz automatyczny,
  • tabela do pomiaru tętna i ciśnienia tętniczego (załącznik nr 2).
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  

Gorączka – co warto wiedzieć? Tworzymy grę planszową. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Scenariusz lekcji dotyczy gorączki i sposobów prawidłowego mierzenia temperatury ciała. Uczniowie poznają różne rodzaje termometrów, uczą się interpretować wyniki pomiarów i rozpoznawać, kiedy podwyższona temperatura wymaga reakcji. W części praktycznej tworzą w grupach własne gry planszowe, dzięki którym utrwalają wiedzę o gorączce i zasadach postępowania w różnych sytuacjach zdrowotnych.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 2. zdrowie fizyczne, punkt 6: [uczeń] mierzy temperaturę ciała przy użyciu różnych termometrów; wyjaśnia, czym jest gorączka, kiedy jest groźna, a kiedy nie trzeba jej obniżać.
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności pomiaru temperatury ciała oraz rozumienia znaczenia gorączki jako naturalnej reakcji organizmu i sytuacji wymagającej odpowiedniego reagowania.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • potrafi zmierzyć temperaturę ciała różnymi rodzajami termometrów,
  • rozumie istotę gorączki, zna jej etapy i funkcje w organizmie,
  • odróżnia sytuacje, w których gorączka stanowi naturalną reakcję obronną, od tych, które wymagają interwencji,
  • wie, jak odpowiedzialnie dbać o zdrowie w przypadku wystąpienia gorączki,
  • współpracuje w grupie przy tworzeniu gry edukacyjnej utrwalającej zdobytą wiedzę
Potrzebne materiały
  • kartki A3
  • kredki, flamastry lub pisaki
  • kostki i pionki do gry (mogą być zastąpione np. guzikami)
Czas trwania 2x  45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy