Moje zdrowie w liczbach. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 23 września 2025

Projekt „Moje zdrowia w liczbach” pokazuje uczniom, jak ważne jest monitorowanie podstawowych parametrów zdrowotnych, takich jak BMI, tętno, ciśnienie czy poziom glukozy. Podczas zajęć uczniowie łączą teorię z praktyką – uczą się mierzyć wybrane wskaźniki, analizować ich znaczenie i wspólnie opracowują poradniki w formie plakatów, broszur, prezentacji lub filmów. Dzięki temu zdobywają wiedzę o tym, co mówią o nas „liczby” i jak przekładają się one na codzienne dbanie o zdrowie.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej Dział 2. punkt 5: [uczeń] opisuje podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz ich wartości referencyjne dla swojego wieku, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stężenie glukozy we krwi, profil lipidowy; za pomocą aparatu automatycznego mierzy tętno oraz ciśnienie tętnicze krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym, a także wyjaśnia znaczenie monitorowania tych parametrów przez całe życie.
 Cel ogólny Poznanie podstawowych mierników zdrowia fizycznego, rozwijanie umiejętności ich pomiaru i interpretacji oraz zrozumienie ich znaczenia dla zdrowia w dłuższej perspektywie.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wymienia i charakteryzuje podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz podaje ich wartości referencyjne dla osób w swoim wieku,
  • wyjaśnia pojęcia wskaźnika masy ciała BMI, tętna, ciśnienia tętniczego, stężenia glukozy i profilu lipidowego,
  • potrafi zmierzyć tętno i ciśnienie krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym z wykorzystaniem aparatu automatycznego,
  • uzasadnia potrzebę monitorowania parametrów zdrowia fizycznego przez całe życie,
  • współpracuje w grupie podczas realizacji projektu edukacyjnego.
Potrzebne materiały
  • kartki A3
  • kredki, flamastry lub pisaki
  • prezentacja lub film o miernikach zdrowia fizycznego (załącznik nr 1),
  • ciśnieniomierz automatyczny,
  • tabela do pomiaru tętna i ciśnienia tętniczego (załącznik nr 2).
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 99% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 23 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy