Projekt „Moje zdrowia w liczbach” pokazuje uczniom, jak ważne jest monitorowanie podstawowych parametrów zdrowotnych, takich jak BMI, tętno, ciśnienie czy poziom glukozy. Podczas zajęć uczniowie łączą teorię z praktyką – uczą się mierzyć wybrane wskaźniki, analizować ich znaczenie i wspólnie opracowują poradniki w formie plakatów, broszur, prezentacji lub filmów. Dzięki temu zdobywają wiedzę o tym, co mówią o nas „liczby” i jak przekładają się one na codzienne dbanie o zdrowie.
|
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
|
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
Dział 2. punkt 5: [uczeń] opisuje podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz ich wartości referencyjne dla swojego wieku, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stężenie glukozy we krwi, profil lipidowy; za pomocą aparatu automatycznego mierzy tętno oraz ciśnienie tętnicze krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym, a także wyjaśnia znaczenie monitorowania tych parametrów przez całe życie.
|
|
Cel ogólny
|
Poznanie podstawowych mierników zdrowia fizycznego, rozwijanie umiejętności ich pomiaru i interpretacji oraz zrozumienie ich znaczenia dla zdrowia w dłuższej perspektywie.
|
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- wymienia i charakteryzuje podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz podaje ich wartości referencyjne dla osób w swoim wieku,
- wyjaśnia pojęcia wskaźnika masy ciała BMI, tętna, ciśnienia tętniczego, stężenia glukozy i profilu lipidowego,
- potrafi zmierzyć tętno i ciśnienie krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym z wykorzystaniem aparatu automatycznego,
- uzasadnia potrzebę monitorowania parametrów zdrowia fizycznego przez całe życie,
- współpracuje w grupie podczas realizacji projektu edukacyjnego.
|
|
Potrzebne materiały
|
- kartki A3
- kredki, flamastry lub pisaki
- prezentacja lub film o miernikach zdrowia fizycznego (załącznik nr 1),
- ciśnieniomierz automatyczny,
- tabela do pomiaru tętna i ciśnienia tętniczego (załącznik nr 2).
|
|
Czas trwania
|
Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
|
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 99% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.