Nasze wspólne dobro – młodzież decyduje! Projekt edukacyjny dla uczniów klas VII-VIII

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 30 września 2025

Projekt pomaga uczniom zrozumieć, czym jest zdrowie publiczne i jakie działania wspierają dobro całego społeczeństwa. W ramach symulacji prac rządu uczniowie w grupach opracowują programy dla wybranych obszarów – donacji krwi, szczepień, profilaktyki uzależnień oraz wolontariatu i ekologii – a następnie negocjują podział budżetu w wysokości miliona złotych. Zajęcia rozwijają umiejętność argumentowania, współpracy i podejmowania decyzji, jednocześnie uświadamiając, że zdrowie jednostki i wspólnoty są ze sobą nierozerwalnie związane.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 1. Wartości i postawy, punkt 5.: [uczeń] przyjmuje postawę prospołeczną w odniesieniu do zdrowia innych osób; rozumie ideę zachowań prozdrowotnych w kontekście zdrowia publicznego, w tym donacji krwi, szczepień ochronnych, badań profilaktycznych oraz unikania zażywania substancji psychoaktywnych; rozumie, na czym polega kultura wolontariatu i ma świadomość, że służy ona dobru innych osób, w tym działaniom na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
 Cel ogólny Kształtowanie postawy prospołecznej poprzez uświadamianie znaczenia zdrowia publicznego i działań wspierających dobro wspólne, takich jak donacja krwi, szczepienia, profilaktyka uzależnień oraz wolontariat na rzecz ludzi i środowiska.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia, dlaczego donacja krwi, szczepienia i badania profilaktyczne są ważne dla zdrowia publicznego;
  • rozpoznaje zagrożenia wynikające z używania substancji psychoaktywnych i zna sposoby ich unikania;
  • opisuje, na czym polega kultura wolontariatu i wskazuje przykłady działań prospołecznych;
  • współpracuje w grupie, argumentuje swoje stanowisko i bierze udział w podejmowaniu wspólnych decyzji.
Potrzebne materiały
  • brystole, flamastry, mazaki, kolorowe karteczki, nożyczki, klej (do plakatów i haseł)
  • notesy lub zeszyty, długopisy, ołówki (do robienia notatek podczas pracy grupowej i debat.
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz dwie lekcje podsumowujące
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Pozostało jeszcze 56% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 30 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy