Zdrowie psychiczne i relacje – przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 6 października 2025

W klasach I–IV szkół ponadpodstawowych edukacja zdrowotna koncentruje się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale przede wszystkim na dobrostanie psychicznym uczniów. Młodzież uczy się rozumieć i nazywać własne emocje, dbać o relacje społeczne, budować równowagę między nauką, obowiązkami a odpoczynkiem oraz świadomie angażować się w działania wspierające wspólnotę szkolną i lokalną. Realizacja projektów edukacyjnych w tym obszarze pomaga uczniom rozwijać kompetencje emocjonalne i społeczne, wzmacniać odporność psychiczną oraz kształtować postawy prospołeczne.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla szkół ponadpodstawowych Dział 5. punkt 1.: [uczeń] utrzymuje swój dobrostan psychiczny przez prowadzenie zdrowego stylu życia, w tym znajomość swoich emocji i potrzeb, troskę o relacje społeczne, równowagę między obowiązkami a czasem wolnym, działanie na rzecz społeczności lokalnej, kontakt ze środowiskiem naturalnym.
Cel ogólny Rozwijanie świadomości znaczenia zdrowia psychicznego, umiejętności budowania i podtrzymywania relacji, dbania o równowagę między nauką a odpoczynkiem oraz angażowania się w działania wspierające dobrostan społeczności szkolnej i lokalnej.
Cele szczegółowe
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz potrzeb.
  • Kształtowanie umiejętności dbania o równowagę między nauką, obowiązkami, odpoczynkiem a relacjami.
  • Doskonalenie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i empatii.
  • Wzmacnianie postaw prospołecznych i zaangażowania w życie wspólnoty szkolnej.
  • Ćwiczenie krytycznego myślenia w kontekście wpływu technologii na dobrostan psychiczny.
  • Rozwijanie umiejętności pracy projektowej i współpracy w grupie.
Potrzebne materiały
  • Sprzęt multimedialny (komputer, tablet, aparat, telefon do nagrywania)
  • Papier, brystol, markery do tworzenia plakatów, broszur i infografik
  • Dostęp do internetu i źródeł wiedzy (WHO, NFZ, kampanie edukacyjne)
  • Programy do montażu filmów lub tworzenia prezentacji
  • Konto w mediach społecznościowych szkoły (do publikacji efektów projektów)
  • Sala do realizacji warsztatów, prezentacji i spotkań
  • Możliwość kontaktu z ekspertami (psychologiem, pedagogiem, trenerem mindfulness) lub organizacjami wspierającymi zdrowie psychiczne

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Pozostało jeszcze 46% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 6 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy