edukacja zdrowotna: zdrowie psychiczne i relacje

Talk-show emocji. Projekt edukacyjny z edukacji zdrowotnej dla uczniów klas VII-VIII

Talk-show emocji. Projekt edukacyjny z edukacji zdrowotnej dla uczniów klas VII-VIII

Projekt pozwala uczniom w atrakcyjnej i angażującej formie poznać zależności między myślami, emocjami, reakcjami ciała i zachowaniami. Dzięki pracy w grupach i podziałowi ról każda emocja staje się bohaterem wywiadu – ma swoje myśli, sygnały z ciała i charakterystyczne zachowania. Wspólne przygotowanie wystąpień rozwija kreatywność, współpracę i umiejętność krytycznego myślenia, a samo talk-show daje okazję do dyskusji i wymiany spostrzeżeń. Projekt uświadamia uczniom, że wszystkie emocje – zarówno przyjemne, jak i trudne – są naturalną częścią życia i niosą ważne informacje o nas samych.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 5, punkt 1: [uczeń] omawia zależność między emocjami, myślami a objawami fizycznymi i zachowaniem.
 Cel ogólny Rozwijanie świadomości emocjonalnej poprzez zrozumienie zależności między myślami, emocjami, objawami fizycznymi i zachowaniem oraz kształtowanie postawy akceptacji wobec wszystkich emocji jako naturalnej części życia człowieka.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • omawia, jakie myśli towarzyszą różnym emocjom;
  • wskazuje objawy fizyczne związane z przeżywaniem emocji;
  • rozpoznaje zachowania wynikające z określonych emocji;
  • prezentuje swoją wiedzę w kreatywnej formie (wywiad, scenka);
  • współpracuje w grupie, przyjmując określoną rolę i odpowiadając za jej realizację.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Jak działamy. Łańcuch reakcji
  • załącznik nr 2. Schemat zachowania – sytuacje do analizy
  • załącznik nr 3. Nazwy emocji do losowania
  • załącznik nr 4. Pytania naprowadzające dla reporterów
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Emocje – nasi codzienni towarzysze. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Emocje – nasi codzienni towarzysze. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcja pomaga uczniom lepiej rozpoznawać i nazywać własne emocje oraz zauważać je u innych osób. Dzięki ćwiczeniom ruchowym, technikom uważności i pracy w grupach uczniowie odkrywają, że emocje są naturalną częścią życia – nie zawsze przyjemną, ale zawsze ważną i potrzebną. W trakcie zajęć poznają różne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, a także uczą się zasad pierwszej pomocy emocjonalnej, które mogą wykorzystać w relacjach rówieśniczych. Lekcja rozwija empatię, samoświadomość i poczucie odpowiedzialności za wspieranie innych w sytuacjach emocjonalnego kryzysu.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 5. punkt 2.: [uczeń] rozpoznaje i nazywa emocje u siebie i innych osób; omawia i stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, m.in. techniki uważności; omawia zasady pierwszej pomocy emocjonalnej. 
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz rozwijanie kompetencji w zakresie konstruktywnego radzenia sobie z nimi i wspierania innych poprzez pierwszą pomoc emocjonalną.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje u siebie i u innych;
  • omawia i wykorzystuje sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami (np. ćwiczenia oddechowe, rozmowa, sport);
  • wie, na czym polega pierwsza pomoc emocjonalna;
  • potrafi zastosować zasady pierwszej pomocy emocjonalnej w praktycznych sytuacjach.
Potrzebne materiały
  • sznurek/taśma lub kartki do wyznaczenia „linii emocji” w klasie;
  • załącznik nr 1. Emocje przyjemne i nieprzyjemne
  • załącznik nr 2. Scenki do ćwiczenia „Pierwszej pomocy emocjonalnej”
  • załącznik nr 3. Prawda czy fałsz?
  • załącznik nr 4. Moje emocje w ciele
  • tablica/flipchart do zapisywania sposobów radzenia sobie z emocjami.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Zdrowie psychiczne i relacje – przykładowe zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

W klasach I–IV szkół ponadpodstawowych edukacja zdrowotna koncentruje się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale przede wszystkim na dobrostanie psychicznym uczniów. Młodzież uczy się rozumieć i nazywać własne emocje, dbać o relacje społeczne, budować równowagę między nauką, obowiązkami a odpoczynkiem oraz świadomie angażować się w działania wspierające wspólnotę szkolną i lokalną. Realizacja projektów edukacyjnych w tym obszarze pomaga uczniom rozwijać kompetencje emocjonalne i społeczne, wzmacniać odporność psychiczną oraz kształtować postawy prospołeczne.

Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla szkół ponadpodstawowych Dział 5. punkt 1.: [uczeń] utrzymuje swój dobrostan psychiczny przez prowadzenie zdrowego stylu życia, w tym znajomość swoich emocji i potrzeb, troskę o relacje społeczne, równowagę między obowiązkami a czasem wolnym, działanie na rzecz społeczności lokalnej, kontakt ze środowiskiem naturalnym.
Cel ogólny Rozwijanie świadomości znaczenia zdrowia psychicznego, umiejętności budowania i podtrzymywania relacji, dbania o równowagę między nauką a odpoczynkiem oraz angażowania się w działania wspierające dobrostan społeczności szkolnej i lokalnej.
Cele szczegółowe
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz potrzeb.
  • Kształtowanie umiejętności dbania o równowagę między nauką, obowiązkami, odpoczynkiem a relacjami.
  • Doskonalenie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i empatii.
  • Wzmacnianie postaw prospołecznych i zaangażowania w życie wspólnoty szkolnej.
  • Ćwiczenie krytycznego myślenia w kontekście wpływu technologii na dobrostan psychiczny.
  • Rozwijanie umiejętności pracy projektowej i współpracy w grupie.
Potrzebne materiały
  • Sprzęt multimedialny (komputer, tablet, aparat, telefon do nagrywania)
  • Papier, brystol, markery do tworzenia plakatów, broszur i infografik
  • Dostęp do internetu i źródeł wiedzy (WHO, NFZ, kampanie edukacyjne)
  • Programy do montażu filmów lub tworzenia prezentacji
  • Konto w mediach społecznościowych szkoły (do publikacji efektów projektów)
  • Sala do realizacji warsztatów, prezentacji i spotkań
  • Możliwość kontaktu z ekspertami (psychologiem, pedagogiem, trenerem mindfulness) lub organizacjami wspierającymi zdrowie psychiczne

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy