Co zrobić, jeżeli rodzice ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w trakcie roku szkolnego dostarczą nowe orzeczenie, w którym wskazana będzie niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym? Odpowiedź ma doniosłe znaczenie, ponieważ uczeń powinien rozpocząć realizację innej podstawy programowej. Sprawdź, jakie konsekwencje wywołuje nowe orzeczenie i zmiana stopnia niepełnosprawności intelektualnej w trakcie roku.
Uczniowie z orzeczeniami mogą, oprócz niepełnosprawności, borykać się z takimi samymi problemami, jak ich zdrowi rówieśnicy, którym wydaje się opinię. Przykładowo, zdrowy uczeń może przykładem mogą być dysgrafia, dysortografia czy dysleksja. Czy dla ucznia z orzeczeniem trzeba wnioskować dodatkowo o opinię w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się?
Szkolne życie dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim może być bardzo trudne. Może być jednak łatwiejsze, jeżeli zostanie im zaoferowana odpowiednia pomoc. Efektywne wspieranie ucznia z niepełnosprawnością może dać więcej niż zajęcia integracyjne. Kluczem jest kształtowanie poczucia umiejscowienia kontroli. Dowiedz się czym są wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność u dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim. Sprawdź, które zachowania wspierają, a które hamują samodzielność uczniów.
Dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym organizuje się kształcenie specjalne. We wskazaniach do pracy z takimi uczniami powinny znaleźć się zajęcia socjoterapeutyczne. Oprócz tego uczeń i rodzice ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy, jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele, prowadzący te zajęcia.
Uczeń niedostosowany lub zagrożony niedostosowaniem społecznym to dla każdego nauczyciela olbrzymie wyzwanie. W pierwszym kontakcie może pojawić się stres i frustracja. Niczym niewłaściwym nie są także obawy, a nawet strach przed niemożnością poradzenia sobie z nim. Jest to normalne, ludzkie i wpisane w pracę każdego pedagoga. Jak zatem poradzić sobie z tymi obawami, co robić, czy można samemu rozwiązać ten problem?
Zgodnie z przepisami, dla uczniów z niepełnosprawnością zapewnia się zajęcia rewalidacyjne. Obowiązek organizacji tych zajęć powstaje wraz z dostarczeniem do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie orzeczenie wydaje się jednak nie tylko z powodu niepełnosprawności. Kształceniem specjalnym obejmuje się przecież także dzieci i młodzież z niedostosowaniem społecznym oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Czy tym uczniom również przysługują godziny zajęć rewalidacyjnych?
Wszystkie dzieci, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. To prawo może być również obowiązkiem, ponieważ dzieci sześcioletnie realizują obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. W tym roku, w którym kończą sześć lat, poddawane są diagnozie gotowości szkolnej. Czy taką diagnozę należy przeprowadzić także dla dziecka z orzeczeniem, korzystającemu z organizacji kształcenia specjalnego? Co z dzieckiem, o którym wiadomo już, że w danym, roku nie dojdzie do podjęcia nauki szkolnej? Sprawdź, czy każde dziecko z orzeczeniem o potrzebie organizacji kształcenia specjalnego należy poddać diagnozie.
Diagnozą dzieci i ich potrzeb zajmują się zespoły orzekające w poradniach. To zespół decyduje o tym, czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne dla dziecka z diagnozą mutyzmu wybiórczego. Zespół uwzględnia poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i ich skutki dla funkcjonowania dziecka. Sprawdź, czy uczniowie z diagnozą mutyzmu wybiórczego powinni być objęci kształceniem specjalnym.
Nie każdy uczeń objęty nauczaniem indywidualnym musi realizować wszystkie zajęcia w domu. Jeżeli stan zdrowia to umożliwia, to uczeń może na niektóre zajęcia uczęszczać do szkoły. Sprawdź, kiedy dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, można zorganizować zajęcia w szkole. Dowiedz się, czy wymiar tych godzin wlicza się do wymiaru zajęć przyznanych na realizację nauczania.