Wydanie orzeczenia, w którym zawarte będą zalecenia do organizacji zajęć rewalidacyjnych czy specjalistycznych nie oznacza, że poradnia psychologiczno-pedagogiczna będzie musiała przyjąć dziecko na zajęciach. Do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązana jest bowiem szkoła i to w niej rodzice powinni domagać się organizacji zajęć.
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być objęty nauczaniem indywidualnym. Sprawdź, czy w takim przypadku należy zapewnić mu także zajęcia rewalidacyjne i pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Dowiedz się, jak organizować zajęcia rewalidacyjne dla ucznia objętego nauczaniem indywidualnym.
Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.
Uczeń objęty w pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogiczną może w każdej chwili otrzymać również orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego. Co w takim przypadku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Dowiedz się, czy przejście na nauczanie indywidualne wpływa na obowiązek udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szkoła przysposabiająca do pracy jest przeznaczona dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Czy może zatem do tej szkoły uczęszczać uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i autyzmem, która to niepełnosprawność jest w orzeczeniu określona jako sprzężona?
Liczne nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych mogą skutkować brakiem podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej. W przypadku nieuczęszczania na przydzielone zajęcia rewalidacyjne nie ma takiego ryzyka. Czy są jednak przewidziane inne konsekwencje? Czy nieobecność dziecka na zajęciach może spowodować, że zakwestionowane zostaną wydatki ponoszone na wynagrodzenie nauczyciela?
Agresję kojarzymy zazwyczaj z czymś złym; biciem, zabieraniem, obelgami słownymi. Nie jest to jednak takie proste w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. U nich agresja jest często nieudanym szukaniem pomocy, próbą kontaktu, zaproszeniem do komunikacji. Równie często bywa reakcją na nękanie rówieśnicze, którego doświadcza wielu uczniów z ASD. Dowiedz się, jak radzą sobie uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej.
Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.
Zapewnienie uczniom z niepełnosprawnością opieki i możliwości pobierania nauki oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia wpisuje się w podstawowe cele systemu oświaty. Za właściwą organizację kształcenia, opieki i wychowania odpowiada dyrektor placówki, który zgodnie z przepisami musi lub może zatrudnić dodatkową kadrę. W artykule wyjaśniono, w których przypadkach istnieje obowiązek, a w którym możliwość zatrudnienia w szkole nauczyciela wspomagającego, specjalisty i pomocy nauczyciela, a także omówiono status prawny i warunki zatrudnienia tych osób.