Bardzo często zdarza się, że do jednej kasy uczęszcza dwoje lub więcej uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na te sam rodzaj niepełnosprawności. Wydaje się, że w takim przypadku warto organizować dla nich wspólne zajęcia rewalidacyjne. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie doszło do nieprawidłowości?
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm cechują zaburzenia rozwojowe w obszarze komunikacji i interakcji społecznych. Może okazać się, że nie jest w stanie zaadaptować się w grupie rówieśniczej, ale nawiązuje dobre relacje z dziećmi młodszymi lub starszymi. Czy w takim przypadku dyrektor może podjąć decyzję o przeniesieniu dziecka do innej grupy wiekowej? Co w sytuacji, gdy realizuje ono obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego?
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego?
Zasady organizacji zajęć realizowanych w grupie do 5 osób określa dyrektor szkoły. Sprawdź czy może on podjąć decyzję o tym, że w tych samych zajęciach będą uczestniczyli uczniowie w różnym wieku, uczęszczający do różnych klas.
Kiedy do jednej klasy w szkole ogólnodostępnej uczęszcza kilku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma większych wątpliwości – wystarczy, że z klasą będzie pracował jeden nauczyciel wspomagający. A co, kiedy każdy uczeń uczęszcza do innej klasy?
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego coraz częściej są na tyle złożone, że zrealizowanie ich w ciągu 2 godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo nie jest w zasadzie możliwe. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może zadecydować o zwiększeniu tej liczby i jakie kroki musi podjąć, aby taka decyzja była zgodna z przepisami.
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu. Czy oznacza to, że niektóre zalecenia zawarte w orzeczeniu mogą być realizowane nie w bieżącym roku szkolnym, ale kolejnych latach pobytu dziecka w przedszkolu? Co można zrobić, gdy organ prowadzący odmawia przyznania godzin?
Zapewnienie uczniom z niepełnosprawnością opieki i możliwości pobierania nauki oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia wpisuje się w podstawowe cele systemu oświaty. Za właściwą organizację kształcenia, opieki i wychowania odpowiada dyrektor placówki, który zgodnie z przepisami musi lub może zatrudnić dodatkową kadrę. W artykule wyjaśniono, w których przypadkach istnieje obowiązek, a w którym możliwość zatrudnienia w szkole nauczyciela wspomagającego, specjalisty i pomocy nauczyciela, a także omówiono status prawny i warunki zatrudnienia tych osób.
Rodzice dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko domagają się, aby nauczyciel wspomagający towarzyszył uczniowi każdego dnia, podczas wszystkich zajęć. Czy takie oczekiwania są zasadne i czy dyrektor powinien je spełniać?
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej możemy spotkać się z dwoma terminami diagnostycznymi odnoszącymi się do uczniów z nadpobudliwością psychoruchową: ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji lub też zaburzenia hiperkinetyczne. W praktyce pedagogicznej bardziej rozpowszechniona jest nazwa ADHD i tą terminologią będę posługiwać się w artykule, który ma na celu zobrazowanie funkcjonowania ucznia z tą dysfunkcją.