Szkolne życie dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim może być bardzo trudne. Trudności te wynikają nie tylko z ograniczeń ruchowych, ale również z niezaspokojonych potrzeb dziecka.Może być jednak łatwiejsze, jeżeli zostanie im zaoferowana odpowiednia pomoc. Efektywne wspieranie ucznia z niepełnosprawnością może dać więcej niż zajęcia integracyjne. Kluczem jest kształtowanie poczucia umiejscowienia kontroli. Dowiedz się czym są wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność u dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim. Sprawdź, które zachowania wspierają, a które hamują samodzielność uczniów.
Przepisy prawa oświatowego określają minimalny wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością. Tymczasem orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być wydane także ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne. Jaki wymiar zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych należy wówczas ustalić? Sprawdź, ile godzin zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych tygodniowo ustalić dla ucznia oraz dowiedz się, ile minut powinna trwać godzina tych zajęć.
Nie wszyscy nauczyciele pracujący z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego muszą posiadać dodatkowe kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. W przypadku szkół i oddziałów ogólnodostępnych kwalifikacji takich należy wymagać od tzw. nauczyciela wspomagającego i nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz nauczycieli prowadzących niektóre zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do tej grupy nie zaliczają się jednak zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – może je prowadzić nauczyciel przedmiotu, niezależnie od tego czy ma również kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Sprawdź szczegóły.
Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo uczyć się dwóch języków obcych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić na wniosek.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niedostosowanie społeczne organizuje się zajęcia resocjalizacyjne. Zajęcia te nie mogą być realizowane w ramach godzin przeznaczonych na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź, dlaczego uczeń z niedostosowaniem społecznym mieć zapewnione zajęcia resocjalizacyjne niezależnie od udziału w zajęciach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedłużenie okresu nauki, polegające na proporcjonalnym zwiększeniu o rok wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych ma na celu umożliwienie uczniom ze spowolnionym tempem pracy w opanowanie podstawy programowej. Należy jednak dokładnie zapoznać się z przepisami – nie każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może mieć wydłużony etap edukacyjny.
Dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia specjalistów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przed nawiązaniem nowego stosunku pracy należy opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Może to być także forma zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach. Wszystko po to, aby mieć pewność, że placówka zapewni uczniowi optymalne warunki rozwoju.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są one organizowane dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a kwalifikacje do ich prowadzenia posiada terapeuta pedagogiczny. Prowadzenie zajęć należy dokumentować w dzienniku innych zajęć, do którego trzeba wpisać m.in. indywidualny program pracy z uczniem lub program pracy grupy (w przypadku zajęć grupowych). W artykule podpowiadamy, jak opracować skuteczny program, który rzeczywiście pomoże uczniom z trudnościami w nauce. Dowiedz się, jak diagnozować potrzeby oraz jak dobierać odpowiednie ćwiczenia i metody pracy, a także – na co zwrócić szczególną uwagę, aby zapewnić uczniom najlepsze wsparcie.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego często widnienie zapis: stwierdza się potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem. Takie zalecenie czasami traktowane jest jako konieczność zorganizowania tzw. zajęć wyrównawczych. Sprawdź, czy realizacja wybranych zajęć indywidualnie i zajęcia wyrównawcze oznacza to samo.
Obowiązkiem przedszkola każdego przedszkola, także niepublicznego jest zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku, odpowiednio do jego potrzeb. Czy dyrektor jest zobowiązany zapewnić dziecku zajęcia indywidualne? Kto ponosi koszty prowadzenia takich zajęć?