
Dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym organizuje się kształcenie specjalne. We wskazaniach do pracy z takimi uczniami powinny znaleźć się zajęcia socjoterapeutyczne. Oprócz tego uczeń i rodzice ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy, jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele, prowadzący te zajęcia.

W odniesieniu do szkół minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych jest określony w ramowym planie nauczania, są to 2 godziny na ucznia. W odniesieniu do przedszkoli nie ma takich ustaleń, zatem na jakiej podstawie ustalić, jaka liczba godzin zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu będzie właściwa?

Zajęcia prowadzone indywidualnie w ramach indywidualnej ścieżki kształcenia oraz zajęcia prowadzone w grupie do 5 osób dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego to zupełnie inne formy wsparcia. Nie można więc stworzyć wspólnej grupy dla dziecka objętego ścieżką i ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

W obecnym stanie prawnym zasady zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, kiedy konieczne jest odpowiednie wskazanie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, a kiedy decyzję może podjąć dyrektor szkoły.

Uczniowie z orzeczeniami mogą, oprócz niepełnosprawności, borykać się z takimi samymi problemami, jak ich zdrowi rówieśnicy, którym wydaje się opinię. Przykładowo, zdrowy uczeń może przykładem mogą być dysgrafia, dysortografia czy dysleksja. Czy dla ucznia z orzeczeniem trzeba wnioskować dodatkowo o opinię w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się?

Niepełnosprawności sprzężone to, współwystępujące u jednego ucznia, konkretne rodzaje niepełnosprawności wskazane w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Omawiamy je dokładnie w tekście. Sprawdź, co to są niepełnosprawności sprzężone oraz z czym się wiążą. Dowiedz się też, jakie są obowiązki szkoły i przedszkola wobec ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawności sprzężone.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, tak jak wszystkie pozostałe zajęcia specjalistyczne, mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupie. Sprawdź, kto podejmuje decyzję o tym, czy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone indywidualnie czy zespołowo.

Wydanie orzeczenia, w którym zawarte będą zalecenia do organizacji zajęć rewalidacyjnych czy specjalistycznych nie oznacza, że poradnia psychologiczno-pedagogiczna będzie musiała przyjąć dziecko na zajęciach. Do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązana jest bowiem szkoła i to w niej rodzice powinni domagać się organizacji zajęć.

Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.

Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być objęty nauczaniem indywidualnym. Sprawdź, czy w takim przypadku należy zapewnić mu także zajęcia rewalidacyjne i pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Dowiedz się, jak organizować zajęcia rewalidacyjne dla ucznia objętego nauczaniem indywidualnym.