Zgodnie z przepisami, dla uczniów z niepełnosprawnością zapewnia się zajęcia rewalidacyjne. Obowiązek organizacji tych zajęć powstaje wraz z dostarczeniem do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie orzeczenie wydaje się jednak nie tylko z powodu niepełnosprawności. Kształceniem specjalnym obejmuje się przecież także dzieci i młodzież z niedostosowaniem społecznym oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Czy tym uczniom również przysługują godziny zajęć rewalidacyjnych?
Wszystkie dzieci, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. To prawo może być również obowiązkiem, ponieważ dzieci sześcioletnie realizują obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. W tym roku, w którym kończą sześć lat, poddawane są diagnozie gotowości szkolnej. Czy taką diagnozę należy przeprowadzić także dla dziecka z orzeczeniem, korzystającemu z organizacji kształcenia specjalnego? Co z dzieckiem, o którym wiadomo już, że w danym, roku nie dojdzie do podjęcia nauki szkolnej? Sprawdź, czy każde dziecko z orzeczeniem o potrzebie organizacji kształcenia specjalnego należy poddać diagnozie.
Diagnozą dzieci i ich potrzeb zajmują się zespoły orzekające w poradniach. To zespół decyduje o tym, czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne dla dziecka z diagnozą mutyzmu wybiórczego. Zespół uwzględnia poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i ich skutki dla funkcjonowania dziecka. Sprawdź, czy uczniowie z diagnozą mutyzmu wybiórczego powinni być objęci kształceniem specjalnym.
Nie każdy uczeń objęty nauczaniem indywidualnym musi realizować wszystkie zajęcia w domu. Jeżeli stan zdrowia to umożliwia, to uczeń może na niektóre zajęcia uczęszczać do szkoły. Sprawdź, kiedy dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, można zorganizować zajęcia w szkole. Dowiedz się, czy wymiar tych godzin wlicza się do wymiaru zajęć przyznanych na realizację nauczania.
Do każdej szkoły uczęszczają dzieci z dysfunkcją wzroku. W większości przypadków wystarcza korekcja za pomocą okularów. Jeżeli jednak Uczniowie słabowidzący wymagają specjalnych warunków pracy. Z artykułu dowiesz się, czym jest słabowzroczność. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób zorganizować przestrzeń nauki dla dzieci niedowidzących. Przedstawia również najważniejsze zasady przygotowywania pomocy dydaktycznych dla uczniów słabowidzących.
Niepełnosprawność, spektrum autyzmu, przebyte choroby czy urazy, to tylko niektóre czynniki zaburzające możliwość porozumiewania się za pomocą słów. Dla takich osób powstały różne systemy komunikacji bez słów mówionych. W artykule omówiono alternatywne systemy wspomagające rozwój komunikacji uczniów z niepełnosprawnością i zaburzeniami mowy.
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy można zaobserwować w pierwszych latach życia, choć nie zawsze są one od razu utożsamiane właśnie z tym zaburzeniem. Dowiedz się, czym jest autyzm, poznaj zarys historii i podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju. Sprawdź, które hipotezy dotyczące autyzmu zostały obalone przez badaczy, a które wymagają pogłębionych badań.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością nie zawsze wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozstrzygająca w tym zakresie jest treść orzeczenia. Dowiedz się, kiedy na przedszkolu spoczywa obowiązek zatrudnienia wsparcia dla dziecka z orzeczeniem
Pierwszym działaniem zespołu nauczycieli i specjalistów, po dostarczeniu do szkoły orzeczenia, jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Często zespół stwierdza, że uczeń wybrane zajęcia powinien realizować indywidualnie. Co powinien zrobić dyrektor szkoły, aby zaspokoić tę potrzebę, skoro zindywidualizowana ścieżka kształcenia nie dotyczy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczeń z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, jeżeli taka potrzeba wynika z opinii. A co w sytuacji, gdy mimo takiego zapisu uczeń nie chce rezygnować z nauki? Sprawdź, czy możliwa jest dobrowolna nauka drugiego języka obcego przez ucznia z opinią wskazującą na taką potrzebę.