Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.
Niezrozumienie tych wszystkich zachowań osoby z zespołem Aspergera powoduje, że inni uczniowie nie podejmują próby nawiązywania z nim kontaktu. Niekiedy odbierają to zachowanie jako brak kultury osobistej, „dziwactwo”, niekiedy boją się tego, czego nie rozumieją. Prawdopodobnie nie jest możliwe wyeliminowanie wszystkich takich „odmiennych” zachowań. Można pracować nad poprawą komunikacji oraz wpłynąć na podniesienie samooceny, dzięki czemu uczeń z zespołem Aspergera łatwiej nawiąże i utrzya dobre relacje rówieśnikami.
W przypadku doręczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Czy taki obowiązek istnieje także w sytuacji, gdy szkoła otrzymała już orzeczenie, ale w tym samym roku szkolnym doręczono kolejne dla tego samego ucznia?
Dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia specjalistów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przed nawiązaniem nowego stosunku pracy należy opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Może to być także forma zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach. Wszystko po to, aby mieć pewność, że placówka zapewni uczniowi optymalne warunki rozwoju.
Obowiązkiem przedszkola każdego przedszkola, także niepublicznego jest zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku, odpowiednio do jego potrzeb. Czy dyrektor jest zobowiązany zapewnić dziecku zajęcia indywidualne? Kto ponosi koszty prowadzenia takich zajęć?
Przepisy prawa oświatowego zobowiązują nauczycieli do tego, by uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego co najmniej dwa razy w roku został poddany okresowej wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). W wielu szkołach, ze względu na ogłoszenie stanu epidemii i zawieszenie funkcjonowania szkół i placówek taka ocena nie została przeprowadzona na początku drugiego semestru. Sprawdź czy w związku z ograniczeniami oraz wprowadzeniem istotnych zmian w zasadach realizacji zadań przez szkoły i placówki, nauczyciele muszą przeprowadzić drugą WOPFU w roku szkolnym 2020/2021.
Zorganizowanie zdalnego nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym stanowi wyzwanie dla nauczycieli oraz rodziców. Obowiązujące przepisy zawierają jednak regulacje stanowiące furtkę dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli.
Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wymaga przydzielenia specjalistom dodatkowych godzin zajęć. Nierzadko wymaga również zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Wówczas dyrektor musi wystąpić o te godziny do organu prowadzącego i chociaż wydaje się, że szkoła jest zobligowana do realizacji zaleceń, to w praktyce nie zawsze tak się dzieje. Sprawdź, co można zrobić, gdy organ prowadzący odmawia przydzielenia godzin na kształcenie specjalne. Dowiedz się, w których sytuacjach można korzystać ze wsparcia spoza szkoły lub placówki.
Bardzo często zdarza się, że do jednej kasy uczęszcza dwoje lub więcej uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na te sam rodzaj niepełnosprawności. Wydaje się, że w takim przypadku warto organizować dla nich wspólne zajęcia rewalidacyjne. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie doszło do nieprawidłowości?
Za organizację procesu kształcenia uczniów realizujących obowiązek poza szkołą w zasadniczym stopniu odpowiadają rodzice, którym szkoła powinna udzielać wsparcia. Wątpliwości pojawiają się, kiedy edukacja domowa ma dotyczyć ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla którego co do zasady należy opracować IPET? Czy uczeń objęty edukacją domową może być jednocześnie objęty realizacją indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego?