Zasady organizacji zajęć realizowanych w grupie do 5 osób określa dyrektor szkoły. Sprawdź czy może on podjąć decyzję o tym, że w tych samych zajęciach będą uczestniczyli uczniowie w różnym wieku, uczęszczający do różnych klas.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje dyrektora do zorganizowania zalecanych zajęć. Dotyczy to jednak tylko zajęć wchodzących w zakres kształcenia specjalnego. Wobec tego – czy istnieje obowiązek zatrudnienia fizjoterapeuty i zorganizowania w szkole rehabilitacji ruchowej, jeżeli w orzeczeniu zawarto takie zalecenie?
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Sprawdź, jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia.
Uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi mogą być włączani do oddziałów specjalnych. Konieczne jest uwzględnienie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi mogli uczyć się z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.
Przepisy prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolu na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Określenie tygodniowego wymiaru oraz czasu trwania zajęć powinno nastąpić po rozpoznaniu potrzeb i możliwości dziecka.
Po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje IPET. Zdarza się, że ze względu na braki kadrowe lub inne uzasadnione okoliczności, podejmowana jest decyzja o tym, by niektóre zalecenia poradni realizować dopiero w kolejnym roku szkolnym. Sprawdź czy takie postępowanie jest prawidłowe.
Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń powinni mieć prawo zrezygnowania z udziału w zajęciach rewalidacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione. W większości przypadków taka rezygnacja jest równoznaczna z wycofaniem ze szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy uczeń, który rezygnuje z zajęć rewalidacyjnych może korzystać z innych zalecanych form wsparcia.
Dla każdego uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy opracować indywidualny program zajęć, w którym uwzględnione zostaną zalecenia zawarte w orzeczeniu. Sprawdź, czy oprócz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczestnika zajęć trzeba zorganizować również zajęcia rewalidacyjne.
Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.
Niezrozumienie tych wszystkich zachowań osoby z zespołem Aspergera powoduje, że inni uczniowie nie podejmują próby nawiązywania z nim kontaktu. Niekiedy odbierają to zachowanie jako brak kultury osobistej, „dziwactwo”, niekiedy boją się tego, czego nie rozumieją. Prawdopodobnie nie jest możliwe wyeliminowanie wszystkich takich „odmiennych” zachowań. Można pracować nad poprawą komunikacji oraz wpłynąć na podniesienie samooceny, dzięki czemu uczeń z zespołem Aspergera łatwiej nawiąże i utrzya dobre relacje rówieśnikami.