Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
Uczeń z autyzmem posiadający orzeczenie i potrzebie kształcenia specjalnego powinien mieć zapewnione warunki kształcenia zgodne z zaleceniami zawartymi w tym orzeczeniu. Szczególnie istotne jest zapewnienie wsparcia nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie. Czy dyrektor szkoły może zadecydować o zapisaniu takiego ucznia w oddziale specjalnym, jeżeli uważa że w takim oddziale zostaną zapewnione najlepsze warunki kształcenia, mimo że rodzice nie zapisali dziecka do tego oddziału?
Przedłużenie okresu nauki, polegające na proporcjonalnym zwiększeniu o rok wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych ma na celu umożliwienie uczniom ze spowolnionym tempem pracy w opanowanie podstawy programowej. Należy jednak dokładnie zapoznać się z przepisami – nie każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może mieć wydłużony etap edukacyjny.
O formie prowadzenia zajęć rewalidacyjnych powinny decydować potrzeby ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. To na podstawie orzeczenia zespół decyduje o tym, w jaki sposób zorganizować zajęcia, jednak nie zawiera ono zasad tej organizacji. Tę decyzję należy podjąć w szkole.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa między innymi potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów – w przypadku ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem szkolnym. Brak jest jednak wskazania, że uczeń ten sam przedmiot może realizować częściowo indywidualnie, a częściowo z resztą klasy. Czy poradnia może wydać takie zalecenie, skoro nie ma o nim mowy w przepisach?
Szkoła nie może zobligować pełnoletniego ucznia do uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Co zrobić, jeżeli tuż po doręczeniu orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczeń oświadcza, że nie będzie brał udziału w takich zajęciach? Czy mimo to trzeba powołać zespół, który opracuje IPET?
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Sprawdź, czy istnieje odrębna podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego zawierają wskazania dotyczące rodzaju zajęć rewalidacyjnych, które należy zorganizować dla dziecka w przedszkolu. Nie wskazują jednak ich wymiaru. Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno realizować dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością ruchową?
Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych jest jednym z najtrudniejszych zadań, z którymi specjaliści muszą zmierzyć się na początku roku szkolnego. O czym trzeba pamiętać opracowując IPET? Usystematyzuj swoją wiedzę, poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania i pobierz gotowe wzory dokumentów.
Nauczyciele przedmiotów mają obowiązek opracowania zasad oceniania. Na początku roku szkolnego informują o ich uczniów oraz rodziców. Czy konieczne jest także opracowanie przedmiotowych zasad oceniania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, skoro realizują oni inną podstawę programową? Kto odpowiada za opracowanie takich zasad oceniania?