Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
Czym jest afazja a czym specyficzne zaburzenia mowy i języka? Jak rozpoznać i wspomagać dzieci z taki problemami? W artykule wyjaśniamy, na czym polega afazja oraz kto diagnozuje to zaburzenie. Wyjaśniamy skutki posługiwania się terminami afazja i specyficzne zaburzenie językowe (SLI – Specific Language Impairment). Oprócz tego przedstawiamy 20 wskazówek do pracy z uczniami, u których występują zakłócenia mowy i komunikacji.
Praca z uczniami wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy, ani ewaluacji prowadzonych działań z uczniami. Powinny być one dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
Bywają dzieci odroczone od obowiązku szkolnego lub też takie, które rozpoczynają edukację szkolną o jeden rok wcześniej. Nie można zapominać także o uczniach, dla których ze względu na ich stan zdrowia lub z uwagi na występujące dysfunkcje obowiązek szkolny organizuje się na nieco innych zasadach niż te powszechnie obowiązujące. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące uczniów z orzeczeniami oraz przydatne wzory dokumentów do pobrania.
Zanim nauczyciel przystąpi do dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją, najpierw powinien utworzyć zestaw wymagań dla danej klasy. Wymagania edukacyjne nauczyciel opracowuje do wybranego programu, oczywiście uwzględniając podstawę programową.
Troskliwi rodzice niepokoją się, czy ich dziecko rozwija się prawidłowo. I jeśli w pierwszym roku życia rodzice martwią się głównie rozwojem ruchowym dziecka, to w drugim uwagę zwracają na mowę. Bacznie i niecierpliwie obserwują i nasłuchują, analizują. Czy dziecko już mówi? Jeśli pierwsze słowa nie pojawiają się albo dziecko nie uczy się nowych, niepokój narasta. Zaczyna się analizowanie własnych działań, porównywanie z innymi dziećmi, wreszcie wizyta u logopedy.
Dzieci autystyczne często są kierowane na zajęcia integracji sensorycznej. Uważa się, że zajęcia integracji sensorycznej wspomaga nabywanie umiejętności szkolnych. Czy słusznie? Poznaj inny punkt widzenia i alternatywę dla SI.
Wspierające środowisko i systematyczna praca to te czynniki, które pomogą uczniowi w pokonywaniu trudności. Dowiedz się, jak dostosować pracę na zajęciach matematyki, aby pomóc uczniowi z dysleksją – tak, aby codzienna praca była efektywna.
Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zapewnić możliwość uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Czy zajęcia powinny odbywać się na terenie szkoły?