Jedną z form dostosowania działań przedszkola do potrzeb dziecka jest indywidualne przygotowanie przedszkolne, organizowane na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poznaj obowiązki nauczycieli w zakresie umożliwiania dziecku integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
Dzieci autystyczne często są kierowane na zajęcia integracji sensorycznej. Uważa się, że zajęcia integracji sensorycznej wspomaga nabywanie umiejętności szkolnych. Czy słusznie? Poznaj inny punkt widzenia i alternatywę dla SI.
Wspierające środowisko i systematyczna praca to te czynniki, które pomogą uczniowi w pokonywaniu trudności. Dowiedz się, jak dostosować pracę na zajęciach matematyki, aby pomóc uczniowi z dysleksją – tak, aby codzienna praca była efektywna.
Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zapewnić możliwość uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Czy zajęcia powinny odbywać się na terenie szkoły?
Dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy zorganizować co najmniej dwie godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. Oczywiście, liczba godzin teoretycznie może być wyższa. W praktyce jednak organ prowadzący rzadko wyraża na to zgodę. Dyrektorzy oraz nauczyciele zastanawiają się, czy wobec tego można zorganizować takie zajęcia w ramach puli na dodatkową pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko pociąga za sobą konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Gdzie szukać informacji, jakie dokładnie kwalifikacje powinien posiadać ten nauczyciel i w jakim wymiarze czasu pracy należy go zatrudnić? Przeczytaj aktualny artykuł: Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie
AKTUALIZACJA! Ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych istotnie wpłynęło na możliwość realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Czy oznacza to, że w okresie, w którym zadania szkoły są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, można odstąpić od ich realizowania? Kiedy zajęcia zaplanowane w IPET mogą być prowadzone na terenie szkoły?
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum. Dotyczy to również ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi – z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do liceum ogólnokształcącego ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego? Artykuł został przeniesiony do archiwum, zapoznaj się z aktualnymi wyjaśnieniami: Czy uczeń z autyzmem może uczęszczać do liceum lub technikum
Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej. Oznacza to, że będzie on realizował obowiązek szkolny na drugim, a nie na trzecim etapie edukacyjnym, w związku z czym powinien uzyskać nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.