Zanim nauczyciel przystąpi do dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją, najpierw powinien utworzyć zestaw wymagań dla danej klasy. Wymagania edukacyjne nauczyciel opracowuje do wybranego programu, oczywiście uwzględniając podstawę programową.
Troskliwi rodzice niepokoją się, czy ich dziecko rozwija się prawidłowo. I jeśli w pierwszym roku życia rodzice martwią się głównie rozwojem ruchowym dziecka, to w drugim uwagę zwracają na mowę. Bacznie i niecierpliwie obserwują i nasłuchują, analizują. Czy dziecko już mówi? Jeśli pierwsze słowa nie pojawiają się albo dziecko nie uczy się nowych, niepokój narasta. Zaczyna się analizowanie własnych działań, porównywanie z innymi dziećmi, wreszcie wizyta u logopedy.
Dzieci autystyczne często są kierowane na zajęcia integracji sensorycznej. Uważa się, że zajęcia integracji sensorycznej wspomaga nabywanie umiejętności szkolnych. Czy słusznie? Poznaj inny punkt widzenia i alternatywę dla SI.
Wspierające środowisko i systematyczna praca to te czynniki, które pomogą uczniowi w pokonywaniu trudności. Dowiedz się, jak dostosować pracę na zajęciach matematyki, aby pomóc uczniowi z dysleksją – tak, aby codzienna praca była efektywna.
Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zapewnić możliwość uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Czy zajęcia powinny odbywać się na terenie szkoły?
Dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy zorganizować co najmniej dwie godziny zajęć rewalidacyjnych tygodniowo. Oczywiście, liczba godzin teoretycznie może być wyższa. W praktyce jednak organ prowadzący rzadko wyraża na to zgodę. Dyrektorzy oraz nauczyciele zastanawiają się, czy wobec tego można zorganizować takie zajęcia w ramach puli na dodatkową pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko pociąga za sobą konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Gdzie szukać informacji, jakie dokładnie kwalifikacje powinien posiadać ten nauczyciel i w jakim wymiarze czasu pracy należy go zatrudnić? Przeczytaj aktualny artykuł: Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie
AKTUALIZACJA! Ograniczenie funkcjonowania placówek oświatowych istotnie wpłynęło na możliwość realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Czy oznacza to, że w okresie, w którym zadania szkoły są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, można odstąpić od ich realizowania? Kiedy zajęcia zaplanowane w IPET mogą być prowadzone na terenie szkoły?
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają regulacji, które uniemożliwiłyby uczniom z niepełnosprawnością realizowania nauki w liceum. Dotyczy to również ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi – z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Wobec tego, czy istnieje możliwość odmowy przyjęcia do liceum ogólnokształcącego ucznia, który posiada o potrzebie kształcenia specjalnego? Artykuł został przeniesiony do archiwum, zapoznaj się z aktualnymi wyjaśnieniami: Czy uczeń z autyzmem może uczęszczać do liceum lub technikum