Dyrektorzy szkół oraz wychowawcy świetlicy obawiają się zapisywania na zajęcia świetlicowe dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nie ulega wątpliwości, że dzieci te wymagają większej uwagi ze strony nauczyciela, nie zawsze są samodzielne, mogą być agresywne i nie reagować na polecenia Czy w przypadku dziecka utrudniającego prowadzenie zajęć dyrektor może odmówić zapisania dziecka na świetlicę?
Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
Uczeń z autyzmem posiadający orzeczenie i potrzebie kształcenia specjalnego powinien mieć zapewnione warunki kształcenia zgodne z zaleceniami zawartymi w tym orzeczeniu. Szczególnie istotne jest zapewnienie wsparcia nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie. Czy dyrektor szkoły może zadecydować o zapisaniu takiego ucznia w oddziale specjalnym, jeżeli uważa że w takim oddziale zostaną zapewnione najlepsze warunki kształcenia, mimo że rodzice nie zapisali dziecka do tego oddziału?
O formie prowadzenia zajęć rewalidacyjnych powinny decydować potrzeby ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. To na podstawie orzeczenia zespół decyduje o tym, w jaki sposób zorganizować zajęcia, jednak nie zawiera ono zasad tej organizacji. Tę decyzję należy podjąć w szkole.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa między innymi potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów – w przypadku ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem szkolnym. Brak jest jednak wskazania, że uczeń ten sam przedmiot może realizować częściowo indywidualnie, a częściowo z resztą klasy. Czy poradnia może wydać takie zalecenie, skoro nie ma o nim mowy w przepisach?
Szkoła nie może zobligować pełnoletniego ucznia do uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Co zrobić, jeżeli tuż po doręczeniu orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczeń oświadcza, że nie będzie brał udziału w takich zajęciach? Czy mimo to trzeba powołać zespół, który opracuje IPET?
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Sprawdź, czy istnieje odrębna podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego zawierają wskazania dotyczące rodzaju zajęć rewalidacyjnych, które należy zorganizować dla dziecka w przedszkolu. Nie wskazują jednak ich wymiaru. Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno realizować dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością ruchową?
Nauczyciele przedmiotów mają obowiązek opracowania zasad oceniania. Na początku roku szkolnego informują o ich uczniów oraz rodziców. Czy konieczne jest także opracowanie przedmiotowych zasad oceniania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, skoro realizują oni inną podstawę programową? Kto odpowiada za opracowanie takich zasad oceniania?