Do szkół i przedszkoli zwykle uczęszcza kilkoro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy w takim przypadku wystarczy powołanie jednego zespołu nauczycieli i specjalistów, który będzie pracował ze wszystkimi dziećmi?
Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
Czym jest afazja a czym specyficzne zaburzenia mowy i języka? Jak rozpoznać i wspomagać dzieci z taki problemami? W artykule wyjaśniamy, na czym polega afazja oraz kto diagnozuje to zaburzenie. Wyjaśniamy skutki posługiwania się terminami afazja i specyficzne zaburzenie językowe (SLI – Specific Language Impairment). Oprócz tego przedstawiamy 20 wskazówek do pracy z uczniami, u których występują zakłócenia mowy i komunikacji.
Praca z uczniami wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy, ani ewaluacji prowadzonych działań z uczniami. Powinny być one dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
Bywają dzieci odroczone od obowiązku szkolnego lub też takie, które rozpoczynają edukację szkolną o jeden rok wcześniej. Nie można zapominać także o uczniach, dla których ze względu na ich stan zdrowia lub z uwagi na występujące dysfunkcje obowiązek szkolny organizuje się na nieco innych zasadach niż te powszechnie obowiązujące. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące uczniów z orzeczeniami oraz przydatne wzory dokumentów do pobrania.
Zanim nauczyciel przystąpi do dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją, najpierw powinien utworzyć zestaw wymagań dla danej klasy. Wymagania edukacyjne nauczyciel opracowuje do wybranego programu, oczywiście uwzględniając podstawę programową.
Troskliwi rodzice niepokoją się, czy ich dziecko rozwija się prawidłowo. I jeśli w pierwszym roku życia rodzice martwią się głównie rozwojem ruchowym dziecka, to w drugim uwagę zwracają na mowę. Bacznie i niecierpliwie obserwują i nasłuchują, analizują. Czy dziecko już mówi? Jeśli pierwsze słowa nie pojawiają się albo dziecko nie uczy się nowych, niepokój narasta. Zaczyna się analizowanie własnych działań, porównywanie z innymi dziećmi, wreszcie wizyta u logopedy.
Jedną z form dostosowania działań przedszkola do potrzeb dziecka jest indywidualne przygotowanie przedszkolne, organizowane na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poznaj obowiązki nauczycieli w zakresie umożliwiania dziecku integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
Dzieci autystyczne często są kierowane na zajęcia integracji sensorycznej. Uważa się, że zajęcia integracji sensorycznej wspomaga nabywanie umiejętności szkolnych. Czy słusznie? Poznaj inny punkt widzenia i alternatywę dla SI.