Zasady organizacji zajęć realizowanych w grupie do 5 osób określa dyrektor szkoły. Sprawdź czy może on podjąć decyzję o tym, że w tych samych zajęciach będą uczestniczyli uczniowie w różnym wieku, uczęszczający do różnych klas.
Zgodnie przepisami ustawy o systemie oświaty, o promowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna. Przepisy nie przewidują odrębnej procedury w przypadku decyzji o niepromowaniu takiego ucznia do następnej klasy. Należy jednak pamiętać, że brak promocji może zostać uznany za niespełnienie obowiązków spoczywających na szkole.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje dyrektora do zorganizowania zalecanych zajęć. Dotyczy to jednak tylko zajęć wchodzących w zakres kształcenia specjalnego. Wobec tego – czy istnieje obowiązek zatrudnienia fizjoterapeuty i zorganizowania w szkole rehabilitacji ruchowej, jeżeli w orzeczeniu zawarto takie zalecenie?
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia?
Uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi mogą być włączani do oddziałów specjalnych. Konieczne jest uwzględnienie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi mogli uczyć się z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.
Przepisy prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolu na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Określenie tygodniowego wymiaru oraz czasu trwania zajęć powinno nastąpić po rozpoznaniu potrzeb i możliwości dziecka.
Po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje IPET. Zdarza się, że ze względu na braki kadrowe lub inne uzasadnione okoliczności, podejmowana jest decyzja o tym, by niektóre zalecenia poradni realizować dopiero w kolejnym roku szkolnym. Sprawdź czy takie postępowanie jest prawidłowe.
Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń powinni mieć prawo zrezygnowania z udziału w zajęciach rewalidacyjnych, jeżeli jest to uzasadnione. W większości przypadków taka rezygnacja jest równoznaczna z wycofaniem ze szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, czy uczeń, który rezygnuje z zajęć rewalidacyjnych może korzystać z innych zalecanych form wsparcia.
Dla każdego uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy opracować indywidualny program zajęć, w którym uwzględnione zostaną zalecenia zawarte w orzeczeniu. Sprawdź, czy oprócz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczestnika zajęć trzeba zorganizować również zajęcia rewalidacyjne.
Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.