Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.
Aktualnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego wskazują, że uczeń zdolny to uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potocznie mówi się o osobach utalentowanych, zdolnych, uzdolnionych – często używając tych terminów wymiennie. Nie wchodząc w szczegółowe analizy pojęciowe, z pewnością w każdej szkole zdarzają się uczniowie zdolni w rożnym rozumieniu tego pojęcia. Niektórzy z nich mają zdolności ogólne – duży potencjał intelektualny (pamięć, uwaga, spostrzeganie, wyobraźnia, myślenie), inni zaś zdolności specjalne (zdolności szczegółowe, uzdolnienia, talenty) – zdolności przejawiane w konkretnych dziedzinach (np. matematyka, sport). Mogą one ujawnić się w rożnym okresie życia dziecka. Kluczowa w tym wypadku jest uważna obserwacja prowadzona przez rodziców oraz nauczycieli. Zdarza się także, że talent dziecka nie jest bezpośrednio widoczny, gdyż uczeń może przejawiać zdolności niezwiązane z przedmiotami szkolnymi.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak powinna wyglądać obserwacja, rozpoznanie i pogłębiona diagnoza ucznia zdolnego?
- W jaki sposób dostosować wymagania do możliwości poznawczych ucznia?
- Co wybrać: Indywidualny Program Nauki i Indywidualny Tok Nauki?
- Jak zorganizować IPN oraz ITN na terenie szkoły?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Katarzyna Stępniak
Pedagog, andragog, edukator, nauczyciel akademicki. Obecnie kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE. Ekspert merytoryczny w projekcie „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”. Trener w obszarze dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz planowania i udzielania wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.