specjalne potrzeby edukacyjne

Sprawdź, jak pracować z uczniem zdolnym i jak zapenić mu wsparcie

Uczeń zdolny w szkole – uwarunkowania (nie tylko) prawne

Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.

Aktualnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego wskazują, że uczeń zdolny to uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potocznie mówi się o osobach utalentowanych, zdolnych, uzdolnionych – często używając tych terminów wymiennie. Nie wchodząc w szczegółowe analizy pojęciowe, z pewnością w każdej szkole zdarzają się uczniowie zdolni w rożnym rozumieniu tego pojęcia. Niektórzy z nich mają zdolności ogólne  – duży potencjał intelektualny (pamięć, uwaga, spostrzeganie, wyobraźnia, myślenie), inni zaś zdolności specjalne (zdolności szczegółowe, uzdolnienia, talenty) – zdolności przejawiane w konkretnych dziedzinach (np. matematyka, sport). Mogą one ujawnić się w rożnym okresie życia dziecka. Kluczowa w tym wypadku jest uważna obserwacja prowadzona przez rodziców oraz nauczycieli. Zdarza się także, że talent dziecka nie jest bezpośrednio widoczny, gdyż uczeń może przejawiać zdolności niezwiązane z przedmiotami szkolnymi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak powinna wyglądać obserwacja, rozpoznanie i pogłębiona diagnoza ucznia zdolnego?
  • W jaki sposób dostosować wymagania do możliwości poznawczych ucznia?
  • Co wybrać: Indywidualny Program Nauki i Indywidualny Tok Nauki?
  • Jak zorganizować IPN oraz ITN na terenie szkoły?
Obcokrajowiec w szkole organizacja nauczania dla ucznia niemówiącego po polsku

Sam w nowym otoczeniu – trudności ucznia przybywającego z zagranicy oraz sposoby ich pokonywania

Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie trudności adaptacyjne mogą pojawić się u ucznia przybywającego z zagranicy?
  • Jakie kroki powinna podjąć szkoła po przyjęciu ucznia zagranicznego?
  • Jakie informacje należy uzyskać podczas wywiadu z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia zagranicznego?
  • Jakie są zadania zespołu nauczycieli powołanego w celu wsparcia ucznia zagranicznego?
  • Jakie formy wsparcia językowego i wyrównywania różnic programowych są przewidziane dla uczniów przybywających z zagranicy?
  • Jakie rodzaje pomocy psychologiczno-pedagogicznej są udzielane w szkole uczniowi zagranicznemu?
  • Jakie są mocne strony i pozytywny wkład obcokrajowca w życie społeczności szkolnej?
Sprawdź inne serwisy