Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego dostarczanym do szkoły lub przedszkola wymaga przydzielenia dodatkowych godzin zajęć zatrudnionym specjalistom, a nierzadko również zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Wówczas dyrektor musi wystąpić do organu prowadzącego o dodatkowe godziny i chociaż wydaje się, że szkoła jest zobligowana do realizacji zaleceń, to w praktyce nie zawsze tak się dzieje.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego bardzo często zamieszczane jest zalecenie, by wybrane zajęcia edukacyjne były realizowane indywidualnie. W orzeczeniu nie wskazuje się jednak ani które zajęcia mają być realizowane w ten sposób, ani czy dotyczy to wszystkich zajęć z danego przedmiotu.
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego coraz częściej są na tyle złożone, że zrealizowanie ich w ciągu 2 godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo nie jest w zasadzie możliwe. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może zadecydować o zwiększeniu tej liczby i jakie kroki musi podjąć, aby taka decyzja była zgodna z przepisami.
Rodzice dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko domagają się, aby nauczyciel wspomagający towarzyszył uczniowi każdego dnia, podczas wszystkich zajęć. Czy takie oczekiwania są zasadne i czy dyrektor powinien je spełniać?
Upowszechnianiu wiedzy na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych możemy poświęcić jedno lub kilka spotkań z rodzicami, w zależności od tego jakie niepełnosprawności lub zaburzenia dotyczą uczniów w danej społeczności szkolnej.
Uczeń niedostosowany społecznie lub zagrożony niedostosowaniem społecznym to dla nauczyciela, wychowawcy i każdego pedagoga olbrzymie wyzwanie, które w pierwszym kontakcie może stresować, frustrować, wywoływać obawy, a nawet strach przed niemożnością poradzenia sobie z nim. Jest to normalne, ludzkie i wpisane w pracę każdego pedagoga. Jak zatem poradzić sobie z tymi obawami, co robić, czy można samemu rozwiązać ten problem?
Uczniowie z niepełnosprawnością coraz częściej realizują edukację w klasach ogólnodostępnych, w tzw. włączeniu. Taka sytuacja nakłada na wychowawcę klasy szczególne zadania, których realizacja wymaga koordynacji systematycznej współpracy nauczycieli w celu rozpoznania specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia oraz planowanie odpowiedniego wsparcia.
Dzieci cudzoziemców oraz dzieci obywateli polskich powracające z zagranicy, które uczyły się w innych systemach oświaty, mogą realizować obowiązek szkolny w publicznych szkołach i placówkach do ukończenia 18 roku życia. Readaptacja po kształceniu za granicą może być trudna – przede wszystkim ze względu na różnice kulturowe. Dowiedz się, z jakimi trudnościami najczęściej borykają się dzieci powracające zza granicy, a jakie są ich mocne strony?
W indywidualnych teczkach uczniów korzystających w szkole ze specjalistycznego wsparcia gromadzi się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Dowiedz się, jakie dokładnie dokumenty należy gromadzić.
Statystycznie w każdej klasie może znaleźć się jeden lub kilku uczniów, którym trudniej dostosowywać się i podążać za wymaganiami szkolnymi. Mogą reagować w sposób odbiegający od przyjętych norm i oczekiwań społecznych i potrzebują szczególnego wsparcia, by tym oczekiwaniom sprostać. A artykułu dowiesz się, w jaki sposób o specjalnych potrzebach edukacyjnych dziecka rozmawiać z rodzicami oraz nim samym.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może mieć trudności w opanowaniu wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej kształcenia w technikum. Sprawdź, czy istnieją przesłanki, które uzasadniałyby odmowę przyjęcia go do tego typu szkoły.
Czy do szkoły podstawowej ogólnodostępnej można przyjąć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z niepełnosprawnością sprzężoną: niepełnosprawność ruchowa i niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, jeżeli na orzeczeniu jest zaznaczona każda możliwość?
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół orzekający wskazuje jedynie potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów – w odniesieniu do ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem. Czy wobec tego zespół działający w szkole może podjąć decyzję o zorganizowaniu dla ucznia zajęć indywidualnych tylko z jednego przedmiotu?
Przepisy prawa oświatowego zobowiązują nauczycieli do tego, by uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego co najmniej dwa razy w roku został poddany okresowej wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). W wielu szkołach, ze względu na ogłoszenie stanu epidemii i zawieszenie funkcjonowania szkół i placówek taka ocena nie została przeprowadzona na początku drugiego semestru. Sprawdź czy w związku z ograniczeniami oraz wprowadzeniem istotnych zmian w zasadach realizacji zadań przez szkoły i placówki, nauczyciele muszą przeprowadzić drugą WOPFU w roku szkolnym 2019/2020.
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić im możliwość indywidualnego rozwoju, a także stworzyć warunki do aktywności zawodowej w przyszłości. Oprócz wiedzy teoretycznej, szkoła powinna także rozwijać kompetencje społeczne uczniów ze SPE, aby mogli w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym. Na jakie kompetencje zwrócić szczególną uwagę w pracy z uczniem ze SPE?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.