indywidualny tok nauki

Sprawdź, jak pracować z uczniem zdolnym i jak zapenić mu wsparcie

Uczeń zdolny w szkole – uwarunkowania (nie tylko) prawne

Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.

Aktualnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego wskazują, że uczeń zdolny to uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potocznie mówi się o osobach utalentowanych, zdolnych, uzdolnionych – często używając tych terminów wymiennie. Nie wchodząc w szczegółowe analizy pojęciowe, z pewnością w każdej szkole zdarzają się uczniowie zdolni w rożnym rozumieniu tego pojęcia. Niektórzy z nich mają zdolności ogólne  – duży potencjał intelektualny (pamięć, uwaga, spostrzeganie, wyobraźnia, myślenie), inni zaś zdolności specjalne (zdolności szczegółowe, uzdolnienia, talenty) – zdolności przejawiane w konkretnych dziedzinach (np. matematyka, sport). Mogą one ujawnić się w rożnym okresie życia dziecka. Kluczowa w tym wypadku jest uważna obserwacja prowadzona przez rodziców oraz nauczycieli. Zdarza się także, że talent dziecka nie jest bezpośrednio widoczny, gdyż uczeń może przejawiać zdolności niezwiązane z przedmiotami szkolnymi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak powinna wyglądać obserwacja, rozpoznanie i pogłębiona diagnoza ucznia zdolnego?
  • W jaki sposób dostosować wymagania do możliwości poznawczych ucznia?
  • Co wybrać: Indywidualny Program Nauki i Indywidualny Tok Nauki?
  • Jak zorganizować IPN oraz ITN na terenie szkoły?
uczeń zdolny

Gdy uczeń zdolny się nudzi... Indywidualny tok nauczania czy realizacja indywidualnego programu?

Sprawdź inne serwisy