Wydanie decyzji o indywidualnym toku lub programie nauki należy do kompetencji dyrektora szkoły. Nawet jeśli opinie rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej są pozytywne, decyzja ta nie jest automatyczna. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwa jest odmowa, jakie są obowiązki rady pedagogicznej oraz jaka powinna być forma decyzji administracyjnej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki jest możliwe po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Warto pamiętać, że poradnia w jednej opinii może zarekomendować zarówno indywidualny program nauki oraz indywidualny tok nauki. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Dyrektor szkoły nie może udzielić zgody na indywidualny tok nauki wcześniej niż po śródrocznej klasyfikacji w klasie I. Z przepisów wynika więc, kiedy taką zgodę można wydać najwcześniej. A czy wskazują również, kiedy jest za późno? Czy zgoda na indywidualny tok nauki może zostać udzielona np. w połowie lub pod koniec drugiego półrocza w danym roku szkolnym?
Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.
Pobierz wzór uchwały rady pedagogicznej w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej realizowania przez ucznia indywidualnego toku nauki.
Pobierz wzór uchwały rady pedagogicznej w sprawie opinii dotyczącej zezwolenia na indywidualny tok nauki.
Zapraszamy do pobrania ebooka, w którym szczegółowo omówiono zasady prowadzenia: nauczania indywidualnego, indywidualnego toku nauki, indywidualnego toku nauki i edukacji domowej.
Zdecydowana większość uczniów realizuje kształcenie w klasycznej formie zajęć wspólnych z oddziałem klasowym, do którego został przyjęty w szkole. Istnieją jednak inne formy nauki w naszym kraju – zwiększające skuteczność w sytuacji, w której znajduje się uczeń. Niektóre z tych form zostały wprowadzone do systemu edukacji z myślą o uczniach szczególnie i wybitnie uzdolnionych, a inne w celu umożliwienia nauki uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia udział w zajęciach szkolnych na terenie szkoły.
W tej publikacji w sposób wyczerpujący omówiono:
Indywidualny tok nauki jest formą organizacyjną, która umożliwia uczniowi szczególnie uzdolnionemu szybsze ukończenie szkoły każdego typu poprzez skrócony czas nauki na poszczególnych etapach kształcenia. Uczeń, który go kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. W jak sposób należy oceniać takiego ucznia? Czy powinien być oceniany bieżąco przez nauczyciela według wewnątrzszkolnych zasad oceniania?
Przepisy prawa oświatowego nie określają szczegółowej procedury organizowania indywidualnego programu lub toku nauki, ani zasad tworzenia związanej z tym dokumentacji. Jednak analiza przepisów pozwala wskazać, jakie czynności dokumenty i w jakiej kolejności trzeba opracować. Zapoznaj się z proponowaną procedurą i pobierz wzory niezbędnych dokumentów.
Klasa szkolna, to zespół osób o różnorodnych możliwościach, potrzebach, o określonej wrażliwości, różnych sposobach wyrażania emocji. To grupa młodych ludzi, czasami chętnych do pracy, ambitnych, czasami biernych. Zmotywowanych lub niechętnych, pracowitych lub leniwych. Ta różnorodność charakterów i zachowań uczniów wywołuje potrzebę bycia nauczycielem elastycznym. Sprostanie wymaganiom dzieci i młodzieży wymusza ciągłe poszukiwanie takich rozwiązań edukacyjnych, które będą służyły nie tylko najwyższej efektywności kształcenia, osiąganiu przez uczniów sukcesu, ale przede wszystkim będą dawały uczniowi satysfakcję z wykonywanej pracy i poczucie, że każdego dnia zdobywają nową wiedzę i nabywają nowych, ciekawych doświadczeń.
Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy taka zgoda może zostać wyrażona, jeżeli chociaż jedna z tych opinii będzie negatywna.
Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela-opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej - pobierz jej wzór.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.