uczeń uzdolniony

Sprawdź, jak pracować z uczniem zdolnym i jak zapenić mu wsparcie

Uczeń zdolny w szkole – uwarunkowania (nie tylko) prawne

Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.

Aktualnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego wskazują, że uczeń zdolny to uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potocznie mówi się o osobach utalentowanych, zdolnych, uzdolnionych – często używając tych terminów wymiennie. Nie wchodząc w szczegółowe analizy pojęciowe, z pewnością w każdej szkole zdarzają się uczniowie zdolni w rożnym rozumieniu tego pojęcia. Niektórzy z nich mają zdolności ogólne  – duży potencjał intelektualny (pamięć, uwaga, spostrzeganie, wyobraźnia, myślenie), inni zaś zdolności specjalne (zdolności szczegółowe, uzdolnienia, talenty) – zdolności przejawiane w konkretnych dziedzinach (np. matematyka, sport). Mogą one ujawnić się w rożnym okresie życia dziecka. Kluczowa w tym wypadku jest uważna obserwacja prowadzona przez rodziców oraz nauczycieli. Zdarza się także, że talent dziecka nie jest bezpośrednio widoczny, gdyż uczeń może przejawiać zdolności niezwiązane z przedmiotami szkolnymi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak powinna wyglądać obserwacja, rozpoznanie i pogłębiona diagnoza ucznia zdolnego?
  • W jaki sposób dostosować wymagania do możliwości poznawczych ucznia?
  • Co wybrać: Indywidualny Program Nauki i Indywidualny Tok Nauki?
  • Jak zorganizować IPN oraz ITN na terenie szkoły?
Talenty w spektrum autyzmu. Czy każda osoba ze spektrum autyzmu to geniusz? Na obrazku dziewczynka dokonująca skomplikowanych obliczeń matematycznych

Talenty w spektrum autyzmu. Czy każda osoba ze spektrum autyzmu to geniusz?

Spektrum autyzmu niesie ze sobą wiele tajemnic. Mimo licznych badań nie określono dotąd jednoznacznej genezy tego zaburzenia. W powszechnej świadomości funkcjonuje jednak stereotyp, że dzieci ze spektrum autyzmu są niezwykle uzdolnione w wąskich dziedzinach.  Takie przekonanie wzmocnił popularny serial o genialnym lekarzu, który potrafił rozwikłać każdą tajemnicę ludzkiego ciała. Oczywiście zdarzają się jednostki o niezwykłych zdolnościach. Często można słyszeć o spektrum autyzmu w przypadku takich wybitnych osobowości, jak Anthony Hopkins, Elon Musk, Albert Einstein, Isaac Newton czy Wolfgang Amadeusz Mozart. Jednak przypisywanie ogromnych talentów wszystkim osobom w spektrum jest po prostu błędem generalizacji. Dowiedz się, na czym polega mit wyjątkowością dziecka w spektrum. 

Do niedawna panowało przekonanie, że osoby z diagnozą zespołu Aspergera zawsze mają jakiś ukryty, ujawniający się z wiekiem super talent. Laicy przypisywali im pamięć fotograficzną, niezwykłe zdolności, na przykład matematyczne czy muzyczne. Faktycznie, sztywne wzorce zainteresowań sprawiają, że dzieci w spektrum mogą interesować się z ogromnym zapałem jakąś wybraną dziedziną.  Nie jest to jednak równoznaczne z geniuszem.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy każde dziecko w spektrum autyzmu ma ukryty talent?
  • Czym jest talent i kiedy mówimy o uczniu utalentowanym? 
  • Jaka relacja zachodzi między spektrum autyzmu a poziomem intelektu?
  • Czym są zdolności wysepkowe i czy mają je wszystkie osoby z zaburzeniami w spektrum autyzmu?
  • Czym jest zespół Savanta i jak często występuje?
  • Jakie ryzyko niosą za sobą nadmierne oczekiwania w stosunku do dziecka w spektrum autyzmu?
Materiał pomocniczy Jak rozpoznać ucznia zdolnego

Jak uruchamiać i wykorzystywać potencjał ucznia zdolnego

Szkolenie dla nauczycieli obala mity związane z uczniem zdolnym. Pozwala poznać jego prawdziwe oblicze, potrzeby, deficyty i trudności emocjonalne. Daję szansę na stworzenie mu lepszych warunków do rozwoju.

Sprawdź inne serwisy