Czego potrzebuje uczeń zdolny w szkole? Jak system edukacji, a w nim pojedyncza szkoła może odpowiedzieć na te potrzeby? Czy uczeń zdolny to zasób czy wyzwanie dla nauczycieli? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście. W szczególności skupię się na rozwiązaniach prawnych, które mogą pomóc zindywidualizować wsparcie dla uczniów zdolnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Uczeń zdolny kształcący się indywidualnie może pracować na programie opracowanym przez nauczyciela, a także wybranym z dostępnych na rynku, dostosowanym do jego potrzeb. Jeżeli jednak nauczyciel zdecyduje się na opracowanie programu, powinien w tym zakresie kierować się zasadami dydaktyki oraz wskazaniami dotyczącymi konstruowania programów, odpowiednio do zakładanych celów pracy z uczniem. Sprawdź, jak opracować indywidualny program nauki dla ucznia zdolnego.
Przeczytaj również:
Klasa szkolna, to zespół osób o różnorodnych możliwościach, potrzebach, o określonej wrażliwości, różnych sposobach wyrażania emocji. To grupa młodych ludzi, czasami chętnych do pracy, ambitnych, czasami biernych. Zmotywowanych lub niechętnych, pracowitych lub leniwych. Ta różnorodność charakterów i zachowań uczniów wywołuje potrzebę bycia nauczycielem elastycznym. Sprostanie wymaganiom dzieci i młodzieży wymusza ciągłe poszukiwanie takich rozwiązań edukacyjnych, które będą służyły nie tylko najwyższej efektywności kształcenia, osiąganiu przez uczniów sukcesu, ale przede wszystkim będą dawały uczniowi satysfakcję z wykonywanej pracy i poczucie, że każdego dnia zdobywają nową wiedzę i nabywają nowych, ciekawych doświadczeń.
Przepisy nie wskazują okresu, na jaki powinien być opracowany indywidualny program zajęć dla dziecka objętego zajęciami rewalidacyjnymi. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane.
Ukazał się projekt rozporządzenia określający kwestie związane z kształceniem uczniów według indywidualnego programu lub toku nauki. Zakłada on m.in., że uczeń będzie mógł realizować indywidualny program lub tok nauki na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.