W większości szkół obecny jest psycholog lub pedagog szkolny, który oprócz planowanych zajęć z uczniami, prowadzi także konsultacje. W wyznaczonym czasie uczniowie mogą spotkać się z nim i porozmawiać o swoich potrzebach. Zdarza się jednak, że rodzice nie wyrażają zgody na takie spotkania. Wprost informują dyrektora szkoły, że nie życzą sobie, aby ich dziecko rozmawiało ze specjalistą. Czy mają do tego prawo? Sprawdź, czy psycholog szkolny może rozmawiać z uczniem bez zgody rodziców.
Przestrzeń, która nas otacza, ma na nas olbrzymi wpływ. Dobrze zaprojektowane pomieszczenie to nie tylko funkcjonalny, estetyczny i czysty pokój. To takie miejsce, w którym chce się spędzać czas, bo daje poczucie bezpieczeństwa i sprzyja produktywności. Właśnie te cechy powinien posiadać każdy pokój, w którym udzielane jest wsparcie psychologiczne. I chociaż na ogół wszyscy o tym wiedzą, pomieszczenia te wciąż przypominają biura. W wielu szkołach nie jest to bowiem miejsce, w którym mogłaby odbywać się terapia, lecz raczej formalna i karcąca rozmowa. Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć miejsce, w którym uczniowie i rodzice będą chętnie przebywać, bez poczucia, że są w nim za karę. Zauważysz, że możesz stworzyć przyjazną przestrzeń przy wykorzystaniu tego, co jest w szkole, a czasami wystarczy choćby przestawienie szafy.
Wprowadzenie obowiązku zatrudnienia psychologa w tzw. dużych przedszkolach, czyli tych liczących powyżej 50 uczniów dla wielu dyrektorów oznacza duże trudności z pozyskaniem kadry. Wobec tego pojawia się pokusa, aby na stanowisku psychologa zatrudnić studentów ostatnich lat kierunku psychologia. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
Możliwość prowadzenia obserwacji przez psychologa z niepublicznej poradni zależy od decyzji dyrektora szkoły, na zasadach określonych w statucie szkoły. Sprawdzamy co na ten temat mówią przepisy, a co wewnętrzne regulacje placówki.
W celu przeprowadzenia diagnozy ucznia specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może przeprowadzić obserwację w szkole. W takim przypadku nie jest wymagana zgoda rodziców pozostałych uczniów na obecność specjalisty. A co z nauczycielem prowadzącym lekcję? Czy musi zgodzić się na to, aby psycholog z poradni obserwował prowadzone przez niego zajęcia?
Sprawozdanie z pracy nauczyciela po każdym półroczu jest powszechną praktyką w większości szkół. I choć często samo hasło „analiza pracy” może powodować ciarki na plecach, to często spotykam się z podejściem, że sam proces pisania bywa przyjemny. Półroczna samoocena psychologa/pedagoga może unaocznić jego dokonania i sukcesy na rzecz dzieci i młodzieży. Sprawdź, jak samoocenę mogą przeprowadzić psycholog i pedagog szkolny.
Każdą zmianę i postęp w życiu dobrze jest poprzedzić diagnozą obecnego stanu. Jeśli nie wiemy co nam dolega, trudno jest dobrać leki i znaleźć sposób na wyjście z kryzysu. Podobnie dzieje się w gabinecie psychologa szkolnego. Każda praca nad problemem zaczyna się od nazwania tego problemu. Wydobycie na światło dzienne skłębionych, często przez lata, emocji, myśli czy schematów działań, to trudny i długotrwały proces. W artykule omówiono dwa autorskie narzędzia pracy psychologa szkolnego, które mogą usprawnić jego przebieg. Warto korzystać z nich nie tylko w czasie rozmowy interwencyjnej, ale również podczas rozmowy wspierająco-motywującej.
Analogia do superbohaterów to chyba jedna z najczęstszych stosowanych przeze mnie technik pracy. Jest to również skuteczne narzędzie pracy psychologa służące do nawiązania relacji. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie często mają na sobie koszulki z postaciami z komiksów i bajek. Na pierwszym spotkaniu ułatwia to nawiązanie rozmowy, szczególnie z tymi dziećmi, które odczuwają lęk przed wchodzeniem w relacje z psychologiem. Poznaj narzędzia pracy psychologa, które nawiązują do świata superbohaterów i pozwalają odkrywać supermoce uczniów.
Praca psychologa z młodszymi dziećmi ma specyficzny charakter. Uczniowie na pierwszym etapie edukacyjnym mają słabiej wykształconą umiejętność myślenia abstrakcyjnego i rozumowania przyczynowo-skutkowego. Dlatego w pracy z tą grupą warto stosować metafory oraz dążyć do wizualizowania myśli. W artykule omówiono trzy innowacyjne narzędzia pracy psychologa szkolnego do wykorzystania podczas spotkań zmagających się lękiem i nieradzących sobie z negatywnymi emocjami. Poznaj metody pracy psychologa szkolnego z dzieckiem z lękiem.
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.