Talerz zdrowego żywienia – jak planować posiłki, żeby być zdrowym i pełnym energii? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 17 września 2025

Lekcja dotyczy zasad zdrowego odżywiania i praktycznych sposobów ich zastosowania wcodziennym życiu. Uczniowie poznają układ „talerza zdrowego żywienia”, pracują z kartami produktów, analizują przykładowy jadłospis oraz uczą się, jak dopasować porcje jedzenia do własnych potrzeb, korzystając z prostego narzędzia – własnej dłoni. Dzięki ćwiczeniom grupowym odkrywają, że zdrowe odżywianie to nie wielkie zmiany, lecz codzienne małe decyzje, które wpływają na zdrowie i samopoczucie.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności planowania posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] stosuje się do zaleceń zgodnych z talerzem zdrowego żywienia, ze szczególnym uwzględnieniem regularnego spożywania posiłków, w tym dużej ilości warzyw i owoców; dostosowuje wielkość porcji do swoich potrzeb; unika żywności niekorzystnej dla zdrowia (np. fast foodów, słodyczy).
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia zasady talerza zdrowego żywienia,
  • rozpoznaje produkty korzystne i niekorzystne dla zdrowia,
  • potrafi dostosować wielkość porcji do własnych potrzeb,
  • współpracuje w grupie podczas planowania jadłospisu.
Potrzebne materiały
  • flipchart,
  • załącznik nr 1. plakat/grafika „Talerz zdrowego żywienia” w formie papierowej lub multimedialnej,
  • załącznik nr 2. zestawy kart z obrazkami lub zdjęciami produktów spożywczych (inny zestaw dla każdej grupy),
  • załącznik nr 3. Dzień z życia Oli.
Czas trwania 45 min
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 17 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy