edukacja zdrowotna: odżywianie

  Talerz zdrowego żywienia – jak planować posiłki, żeby być zdrowym i pełnym energii? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Talerz zdrowego żywienia – jak planować posiłki, żeby być zdrowym i pełnym energii? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcja dotyczy zasad zdrowego odżywiania i praktycznych sposobów ich zastosowania wcodziennym życiu. Uczniowie poznają układ „talerza zdrowego żywienia”, pracują z kartami produktów, analizują przykładowy jadłospis oraz uczą się, jak dopasować porcje jedzenia do własnych potrzeb, korzystając z prostego narzędzia – własnej dłoni. Dzięki ćwiczeniom grupowym odkrywają, że zdrowe odżywianie to nie wielkie zmiany, lecz codzienne małe decyzje, które wpływają na zdrowie i samopoczucie.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności planowania posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] stosuje się do zaleceń zgodnych z talerzem zdrowego żywienia, ze szczególnym uwzględnieniem regularnego spożywania posiłków, w tym dużej ilości warzyw i owoców; dostosowuje wielkość porcji do swoich potrzeb; unika żywności niekorzystnej dla zdrowia (np. fast foodów, słodyczy).
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia zasady talerza zdrowego żywienia,
  • rozpoznaje produkty korzystne i niekorzystne dla zdrowia,
  • potrafi dostosować wielkość porcji do własnych potrzeb,
  • współpracuje w grupie podczas planowania jadłospisu.
Potrzebne materiały
  • flipchart,
  • załącznik nr 1. plakat/grafika „Talerz zdrowego żywienia” w formie papierowej lub multimedialnej,
  • załącznik nr 2. zestawy kart z obrazkami lub zdjęciami produktów spożywczych (inny zestaw dla każdej grupy),
  • załącznik nr 3. Dzień z życia Oli.
Czas trwania 45 min
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Debata dla uczniów szkół ponadpodstawowych: Dieta przyszłości. Edukacja zdrowotna

Debata dla uczniów szkół ponadpodstawowych: Dieta przyszłości. Edukacja zdrowotna

Projekt zakłada przeprowadzenie debaty klasowej pod hasłem „Dieta przyszłości”, w której uczniowie przygotowują i bronią stanowiska dotyczącego wybranej diety (np. planetarnej, wegetariańskiej, wegańskiej, śródziemnomorskiej). W trakcie pracy uczą się analizować wpływ diety na zdrowie, koszty i środowisko, rozwijają umiejętności argumentacji i krytycznego myślenia, a podczas debaty odpowiadają także na pytania i zarzuty przeciwników. Całość kończy się głosowaniem, które wyłania najbardziej przekonującą grupę, oraz wspólną refleksją nad świadomymi wyborami żywieniowymi.

Grupa docelowa Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] planuje posiłki na podstawie różnych diet (np. diety planetarnej, wegetariańskiej, wegańskiej, śródziemnomorskiej) korzystając z wiarygodnych i rzetelnych źródeł informacji, a także uzasadniania wpływ tych diet na zdrowie człowieka i środowisko naturalne.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i argumentowania poprzez porównanie różnych diet pod kątem ich wpływu na zdrowie człowieka, dostępność i koszty oraz oddziaływanie na środowisko naturalne.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • charakteryzuje zasady wybranych diet,
  • wskazuje korzyści i ograniczenia poszczególnych diet,
  • analizuje wpływ sposobu odżywiania na zdrowie człowieka i środowisko,
  • formułuje argumenty „za” i „przeciw” w odniesieniu do wybranej diety,
  • prezentuje swoje stanowisko i broni go w trakcie debaty,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia i kultury dyskusji.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Za i przeciw
  • karteczki i pudełko do głosowania
Czas trwania 80 min
Liczba uczestników 4 grupy kilkuosobowe, społeczność szkolna

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Mój dzień na talerzu – układamy zdrowy jadłospis Edukacja zdrowotna w klasach VII-VIII szkoły podstawowej

Mój dzień na talerzu – układamy zdrowy jadłospis Edukacja zdrowotna w klasach VII-VIII szkoły podstawowej

Lekcja dotyczy zasad zdrowego odżywiania i umiejętności planowania posiłków. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę w ćwiczeniu „Prawda czy fałsz?”, analizują przykładowe posiłki, a następnie w grupach planują całodniowy jadłospis z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Na zakończenie biorą udział w ćwiczeniu „Linia zdrowych wyborów”, które pomaga im zrozumieć, jakie produkty powinny być podstawą diety, a po które sięgać jedynie okazjonalnie.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] samodzielnie planuje i komponuje zbilansowane posiłki zgodnie z zaleceniami talerza zdrowego żywienia, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (np. wiarygodnych aplikacji mobilnych, programów komputerowych).
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania i komponowania zbilansowanych posiłków zgodnie z zasadami talerza zdrowego żywienia oraz z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia zasady talerza zdrowego żywienia,
  • samodzielnie planuje zbilansowany jadłospis zgodny z zaleceniami,
  • korzysta z aplikacji lub narzędzi cyfrowych do monitorowania posiłków,
  • rozróżnia produkty, które powinny być podstawą diety, i te, które należy spożywać okazjonalnie,
  • współpracuje w grupie przy planowaniu i prezentacji jadłospisu.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Prawda czy fałsz? (plik można wydrukować lub wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać jako materiał interaktywny Prawda czy fałsz?),
  • załącznik nr 2. Jak oceniasz ten posiłek? (plik można wydrukować lub wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać jako materiał interaktywny Jak oceniasz ren posiłek?)
  • aplikacja Fitatu albo MyFitnessPal
  • załącznik nr 3. Linia zdrowych produktów
  • flipchart
Czas trwania 45 min
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy