Lekcja dotyczy zasad zdrowego odżywiania i umiejętności planowania posiłków. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę w ćwiczeniu „Prawda czy fałsz?”, analizują przykładowe posiłki, a następnie w grupach planują całodniowy jadłospis z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Na zakończenie biorą udział w ćwiczeniu „Linia zdrowych wyborów”, które pomaga im zrozumieć, jakie produkty powinny być podstawą diety, a po które sięgać jedynie okazjonalnie.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] samodzielnie planuje i komponuje zbilansowane posiłki zgodnie z zaleceniami talerza zdrowego żywienia, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (np. wiarygodnych aplikacji mobilnych, programów komputerowych).
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania i komponowania zbilansowanych posiłków zgodnie z zasadami talerza zdrowego żywienia oraz z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- wyjaśnia zasady talerza zdrowego żywienia,
- samodzielnie planuje zbilansowany jadłospis zgodny z zaleceniami,
- korzysta z aplikacji lub narzędzi cyfrowych do monitorowania posiłków,
- rozróżnia produkty, które powinny być podstawą diety, i te, które należy spożywać okazjonalnie,
- współpracuje w grupie przy planowaniu i prezentacji jadłospisu.
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Prawda czy fałsz? (plik można wydrukować lub wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać jako materiał interaktywny Prawda czy fałsz?),
- załącznik nr 2. Jak oceniasz ten posiłek? (plik można wydrukować lub wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać jako materiał interaktywny Jak oceniasz ren posiłek?)
- aplikacja Fitatu albo MyFitnessPal
- załącznik nr 3. Linia zdrowych produktów
- flipchart
|
Czas trwania
|
45 min
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
- Fundamenty zdrowego życia. Ciało i jego potrzeby
To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 75% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.