Mój dzień na talerzu – układamy zdrowy jadłospis Edukacja zdrowotna w klasach VII-VIII szkoły podstawowej

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 10 września 2025

Lekcja dotyczy zasad zdrowego odżywiania i umiejętności planowania posiłków. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę w ćwiczeniu „Prawda czy fałsz?”, analizują przykładowe posiłki, a następnie w grupach planują całodniowy jadłospis z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Na zakończenie biorą udział w ćwiczeniu „Linia zdrowych wyborów”, które pomaga im zrozumieć, jakie produkty powinny być podstawą diety, a po które sięgać jedynie okazjonalnie.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] samodzielnie planuje i komponuje zbilansowane posiłki zgodnie z zaleceniami talerza zdrowego żywienia, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (np. wiarygodnych aplikacji mobilnych, programów komputerowych).
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania i komponowania zbilansowanych posiłków zgodnie z zasadami talerza zdrowego żywienia oraz z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • wyjaśnia zasady talerza zdrowego żywienia,
  • samodzielnie planuje zbilansowany jadłospis zgodny z zaleceniami,
  • korzysta z aplikacji lub narzędzi cyfrowych do monitorowania posiłków,
  • rozróżnia produkty, które powinny być podstawą diety, i te, które należy spożywać okazjonalnie,
  • współpracuje w grupie przy planowaniu i prezentacji jadłospisu.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Prawda czy fałsz? (plik można wydrukować lub wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać jako materiał interaktywny Prawda czy fałsz?),
  • załącznik nr 2. Jak oceniasz ten posiłek? (plik można wydrukować lub wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać jako materiał interaktywny Jak oceniasz ren posiłek?)
  • aplikacja Fitatu albo MyFitnessPal
  • załącznik nr 3. Linia zdrowych produktów
  • flipchart
Czas trwania 45 min
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

  • Fundamenty zdrowego życia. Ciało i jego potrzeby

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 75% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 10 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy