Lekcja pomaga uczniom zrozumieć, czym jest dojrzewanie i jakie zmiany wiążą się z tym okresem życia – fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne. Dzięki pracy z mapą mentalną, kartami dydaktycznymi i grą symulacyjną uczniowie odkrywają, jak różne obszary (emocje, rozum i ciało) wpływają na ich reakcje. W ćwiczeniu porównującym dojrzewanie fizyczne i dojrzałość psychiczną uczą się, że oba procesy przebiegają równolegle, ale w różnym tempie. Zajęcia kończą się refleksją, że dojrzewanie jest indywidualne i każdy przechodzi je na swój sposób.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowe
|
Dział 4. Dojrzewanie, punkt 1: [uczeń] opisuje fizyczne, psychiczne, emocjonalne oraz społeczne zmiany występujące w okresie dojrzewania; omawia zmiany zachodzące w mózgu podczas dojrzewania oraz wpływ tych zmian na zachowanie nastolatków; wyjaśnia różnice między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną.
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie wiedzy na temat dojrzewania oraz tego, jakie zmiany – fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne – zachodzą w tym okresie, a także uświadomienie różnic między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- opisuje zmiany fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne zachodzące w okresie dojrzewania,
- omawia podstawowe zmiany w mózgu nastolatka i ich wpływ na zachowanie,
- wyjaśnia różnice między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną,
- rozwija umiejętność współpracy i dyskusji w grupie.
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. zestawy 16 kart dydaktycznych z przykładami zmian fizycznych, psychicznych, emocjonalnych i społecznych,
- załącznik nr 2. kartki A4/małe plansze z napisami „dojrzewanie fizyczne” i „dojrzałość psychiczna”,
- opcjonalnie: komputer z projektorem/tablica multimedialna i dostęp do aplikacji (np. Mentimeter),
|
Czas trwania
|
45 min
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
- Fundamenty zdrowego życia. Ciało i jego potrzeby
To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 77% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.