Dzień sportu włączającego – ruch bez wykluczenia. Projekt edukacyjny dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 10 września 2025

Projekt polega na przygotowaniu i realizacji Dnia sportu włączającego, w którym uczniowie tworzą konkurencje dostępne dla osób o różnych możliwościach psychofizycznych. Podczas pracy projektowej uczą się, jak modyfikować popularne gry i aktywności (np. siatkówka siedząca, bieg z przewodnikiem), a także rozwijają empatię i zrozumienie dla potrzeb innych. Wydarzenie kończy się wspólną refleksją i relacją pod hasłem „Sport dla wszystkich”, podkreślającą znaczenie współpracy, dostępności i radości z ruchu.

Grupa docelowa Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych Dział 3. Aktywność fizyczna, punkt 3: [uczeń] promuje aktywność fizyczną w najbliższym otoczeniu i wśród osób z różnymi potrzebami i możliwościami psychofizycznymi oraz o różnym stanie zdrowia.
 Cel ogólny Rozwijanie postawy otwartości i empatii poprzez promowanie aktywności fizycznej dostępnej dla osób o różnych możliwościach psychofizycznych oraz kształtowanie umiejętności dostosowywania form ruchu tak, aby były inkluzywne i dostępne dla wszystkich.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • omawia różne rodzaje barier w dostępie do aktywności fizycznej,
  • potrafi zmodyfikować gry i ćwiczenia tak, aby były dostępne dla wszystkich,
  • współpracuje w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas projektowania zajęć ruchowych,
  • przejawia postawę empatii i wrażliwości wobec osób o różnych możliwościach psychofizycznych,
  • angażuje się w promowanie aktywności fizycznej jako sposobu budowania integracji i więzi społecznych.
Potrzebne materiały
  • filmik lub zdjęcia z paraolimpiady,
  • reszta materiałów w zależności od wybranych przez uczniów konkurencji
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Pozostało jeszcze 47% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 10 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy