edukacja zdrowotna: aktywność fizyczna

Dzień sportu włączającego – ruch bez wykluczenia. Projekt edukacyjny dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych

Projekt polega na przygotowaniu i realizacji Dnia sportu włączającego, w którym uczniowie tworzą konkurencje dostępne dla osób o różnych możliwościach psychofizycznych. Podczas pracy projektowej uczą się, jak modyfikować popularne gry i aktywności (np. siatkówka siedząca, bieg z przewodnikiem), a także rozwijają empatię i zrozumienie dla potrzeb innych. Wydarzenie kończy się wspólną refleksją i relacją pod hasłem „Sport dla wszystkich”, podkreślającą znaczenie współpracy, dostępności i radości z ruchu.

Grupa docelowa Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych Dział 3. Aktywność fizyczna, punkt 3: [uczeń] promuje aktywność fizyczną w najbliższym otoczeniu i wśród osób z różnymi potrzebami i możliwościami psychofizycznymi oraz o różnym stanie zdrowia.
 Cel ogólny Rozwijanie postawy otwartości i empatii poprzez promowanie aktywności fizycznej dostępnej dla osób o różnych możliwościach psychofizycznych oraz kształtowanie umiejętności dostosowywania form ruchu tak, aby były inkluzywne i dostępne dla wszystkich.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • omawia różne rodzaje barier w dostępie do aktywności fizycznej,
  • potrafi zmodyfikować gry i ćwiczenia tak, aby były dostępne dla wszystkich,
  • współpracuje w grupie oraz wykazuje kreatywność podczas projektowania zajęć ruchowych,
  • przejawia postawę empatii i wrażliwości wobec osób o różnych możliwościach psychofizycznych,
  • angażuje się w promowanie aktywności fizycznej jako sposobu budowania integracji i więzi społecznych.
Potrzebne materiały
  • filmik lub zdjęcia z paraolimpiady,
  • reszta materiałów w zależności od wybranych przez uczniów konkurencji
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

  • Fundamenty zdrowego życia. Ciało i jego potrzeby

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Ruszaj się z nami! Szkolna kampania aktywności fizycznej w ramach edukacji zdrowotnej. Projekt edukacyjny dla klas VII-VIII

Projekt zakłada przygotowanie i realizację szkolnego wydarzenia promującego aktywność fizyczną, np. marszobiegu, rodzinnego turnieju sportowego czy tanecznej przerwy. Uczniowie pracują w zespołach zadaniowych (organizacja, promocja, merytoryka, technologia), ucząc się współpracy, planowania i kreatywnego działania. Finałem jest wspólna impreza sportowa z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców, zakończona refleksją oraz prezentacją efektów na forum szkoły.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej Dział 3. Aktywność fizyczna, punkt 1: [uczeń] promuje aktywność fizyczną, inicjując, organizując i uczestnicząc w różnorodnych wydarzeniach, projektach i wyzwaniach, które zachęcają do aktywności fizycznej; angażuje społeczność szkolną i lokalną w wykonywanie regularnych ćwiczeń; wyjaśnia korzyści zdrowotne wynikające z aktywności fizycznej w kontekście profilaktyki chorób.
 Cel ogólny Promowanie aktywności fizycznej poprzez inicjowanie i organizowanie wydarzeń ruchowych w społeczności szkolnej i lokalnej oraz uświadamianie korzyści zdrowotnych wynikających z regularnego ruchu.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • angażuje się w planowanie i organizację wydarzenia zachęcającego do ruchu,
  • współpracuje w grupie podczas organizacji wydarzenia sportowego,
  • wyjaśnia wpływ aktywności fizycznej na profilaktykę chorób,
  • zachęca rówieśników, nauczycieli i rodziców do udziału we wspólnych działaniach prozdrowotnych,
  • wykorzystuje nowoczesne technologie do promocji ruchu (np. aplikacje, media społecznościowe, plakaty cyfrowe).
Potrzebne materiały
  • w zależności od wybranego projektu
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

  • Fundamenty zdrowego życia. Ciało i jego potrzeby

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Załącznik nr 1.  Plany ruchu   Ruch to zdrowie! Czyli jak być aktywnym samemu i w grupie. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Ruch to zdrowie! Czyli jak być aktywnym samemu i w grupie. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Scenariusz lekcji dotyczy aktywności fizycznej i sposobów jej monitorowania. Uczniowie dowiadują się, ile ruchu potrzebują każdego dnia, liczą swoje kroki, poznają aplikacje i narzędzia do mierzenia aktywności oraz opracowują w grupach tygodniowe plany ruchu dla siebie i rodziny. Dzięki temu odkrywają, że aktywność to nie tylko sport, ale także codzienne, proste formy ruchu, które wspierają zdrowie i dobre samopoczucie.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 3. Aktywność fizyczna, punkt 2: [uczeń] promuje aktywność fizyczną w grupach rówieśniczych i w rodzinie; dąży do zalecanego poziomu aktywności fizycznej (np. wspomagając się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi).
 Cel ogólny Promowanie aktywności fizycznej w grupie rówieśniczej i w rodzinie oraz kształtowanie umiejętności dążenia do zalecanego poziomu ruchu z wykorzystaniem prostych narzędzi i technologii.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • jest świadomy znaczenia ruchu dla zdrowia i dobrego samopoczucia,
  • potrafi zaplanować aktywność fizyczną w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie,
  • wskazuje przykładowe narzędzia służące do monitorowania aktywności fizycznej,
  • współpracuje w grupie przy tworzeniu wspólnych planów ruchu.
Potrzebne materiały
  • krokomierz lub aplikacja na telefon z krokomierzem
  • załącznik nr 1.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

  • Fundamenty zdrowego życia. Ciało i jego potrzeby

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy