edukacja zdrowotna: dojrzewanie

  Mapa życia – od dojrzewania do starości. Projekt edukacyjny z edukacji zdrowotnej dla klas VII-VIII

Mapa życia – od dojrzewania do starości. Projekt edukacyjny z edukacji zdrowotnej dla klas VII-VIII

Projekt „Mapa życia” pozwala uczniom poznać i uporządkować etapy życia człowieka – od okresu noworodkowego po starość. Każda grupa przygotowuje plakat opisujący swój etap, zwracając uwagę na zmiany i wyzwania fizyczne, emocjonalne, psychiczne i społeczne. Wspólna praca kończy się prezentacją i quizem opartym na pytaniach stworzonych przez uczniów, co sprzyja aktywnemu uczeniu się i wzajemnemu słuchaniu. Efektem końcowym jest wystawa edukacyjna na szkolnym korytarzu, która inspiruje całą społeczność szkolną do refleksji nad różnorodnością etapów życia. Projekt rozwija współpracę, kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia, a jednocześnie pomaga lepiej rozumieć siebie i innych.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas VII-VIII szkoły podstawowej Dział 7. Dojrzewanie, punkt 1: [uczeń] omawia cele rozwojowe i wyzwania etapu dojrzewania oraz kolejnych etapów życia człowieka, w tym menopauzy, andropauzy, starości.
 Cel ogólny Rozwijanie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie rozumienia celów rozwojowych i wyzwań związanych z kolejnymi etapami życia człowieka – od dojrzewania po starość – oraz kształtowanie postaw szacunku wobec osób w różnym wieku.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • opisuje zmiany i wyzwania charakterystyczne dla wybranego etapu życia,
  • wyjaśnia znaczenie rozwoju fizycznego, psychicznego i emocjonalnego na kolejnych etapach,
  • przygotowuje plakat edukacyjny w grupie i prezentuje go przed klasą,
  • formułuje pytania sprawdzające wiedzę innych,
  • korzysta z narzędzi TIK (np. Kahoot) do utrwalenia wiedzy,
  • rozwija umiejętności współpracy i kreatywnej prezentacji wiedzy.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Zmiany i wyzwania
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 2-3 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

  Co się ze mną dzieje? Zmiany w okresie dojrzewania. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Co się ze mną dzieje? Zmiany w okresie dojrzewania. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcja pomaga uczniom zrozumieć, czym jest dojrzewanie i jakie zmiany wiążą się z tym okresem życia – fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne. Dzięki pracy z mapą mentalną, kartami dydaktycznymi i grą symulacyjną uczniowie odkrywają, jak różne obszary (emocje, rozum i ciało) wpływają na ich reakcje. W ćwiczeniu porównującym dojrzewanie fizyczne i dojrzałość psychiczną uczą się, że oba procesy przebiegają równolegle, ale w różnym tempie. Zajęcia kończą się refleksją, że dojrzewanie jest indywidualne i każdy przechodzi je na swój sposób.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowe Dział 4. Dojrzewanie, punkt 1: [uczeń] opisuje fizyczne, psychiczne, emocjonalne oraz społeczne zmiany występujące w okresie dojrzewania; omawia zmiany zachodzące w mózgu podczas dojrzewania oraz wpływ tych zmian na zachowanie nastolatków; wyjaśnia różnice między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną.
 Cel ogólny Kształtowanie wiedzy na temat dojrzewania oraz tego, jakie zmiany – fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne – zachodzą w tym okresie, a także uświadomienie różnic między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • opisuje zmiany fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne zachodzące w okresie dojrzewania,
  • omawia podstawowe zmiany w mózgu nastolatka i ich wpływ na zachowanie,
  • wyjaśnia różnice między dojrzewaniem fizycznym a dojrzałością psychiczną,
  • rozwija umiejętność współpracy i dyskusji w grupie.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. zestawy 16 kart dydaktycznych z przykładami zmian fizycznych, psychicznych, emocjonalnych i społecznych,
  • załącznik nr 2. kartki A4/małe plansze z napisami „dojrzewanie fizyczne” i „dojrzałość psychiczna”,
  • opcjonalnie: komputer z projektorem/tablica multimedialna i dostęp do aplikacji (np. Mentimeter),
Czas trwania 45 min
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Sprawdź inne serwisy