Debata dla uczniów szkół ponadpodstawowych: Dieta przyszłości. Edukacja zdrowotna

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 16 września 2025

Projekt zakłada przeprowadzenie debaty klasowej pod hasłem „Dieta przyszłości”, w której uczniowie przygotowują i bronią stanowiska dotyczącego wybranej diety (np. planetarnej, wegetariańskiej, wegańskiej, śródziemnomorskiej). W trakcie pracy uczą się analizować wpływ diety na zdrowie, koszty i środowisko, rozwijają umiejętności argumentacji i krytycznego myślenia, a podczas debaty odpowiadają także na pytania i zarzuty przeciwników. Całość kończy się głosowaniem, które wyłania najbardziej przekonującą grupę, oraz wspólną refleksją nad świadomymi wyborami żywieniowymi.

Grupa docelowa Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych Dział 4. Odżywianie, punkt 1: [uczeń] planuje posiłki na podstawie różnych diet (np. diety planetarnej, wegetariańskiej, wegańskiej, śródziemnomorskiej) korzystając z wiarygodnych i rzetelnych źródeł informacji, a także uzasadniania wpływ tych diet na zdrowie człowieka i środowisko naturalne.
 Cel ogólny Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i argumentowania poprzez porównanie różnych diet pod kątem ich wpływu na zdrowie człowieka, dostępność i koszty oraz oddziaływanie na środowisko naturalne.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • charakteryzuje zasady wybranych diet,
  • wskazuje korzyści i ograniczenia poszczególnych diet,
  • analizuje wpływ sposobu odżywiania na zdrowie człowieka i środowisko,
  • formułuje argumenty „za” i „przeciw” w odniesieniu do wybranej diety,
  • prezentuje swoje stanowisko i broni go w trakcie debaty,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia i kultury dyskusji.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Za i przeciw
  • karteczki i pudełko do głosowania
Czas trwania 80 min
Liczba uczestników 4 grupy kilkuosobowe, społeczność szkolna

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:

To pierwsza część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 57% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 16 września 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy