Wielu rodziców słysząc o potrzebie przeprowadzenia diagnozy neurologopedycznej dziecka mylnie identyfikuje ją z wizytą u lekarza neurologa. Z kolei inni na podobną wskazówkę uspokajają – dziecko uczestniczy przecież w terapii logopedycznej. Neurologopedia to nie to samo, co logopedia, choć w obu przypadkach przedmiotem zainteresowania są nieprawidłowości oraz zaburzeniami mowy i komunikacji. Kim jest neurologopeda i jak można nim zostać? Dowiedz się na czym polega praca neurologopedy, czym jest terapia neurologopedyczna i kto powinien ją odbyć.
Pomiędzy pracą neurologopedy a logopedy występują pewne różnice. Logopeda jest specjalistą zajmującym się diagnozowaniem, profilaktyką i terapią różnych form zaburzeń mowy, począwszy od dyslalii, a skończywszy na jąkaniu. Koryguje wady wymowy u dzieci i osób dorosłych, ale też pomaga między innymi aktorom, lektorom, dziennikarzom w poprawie wyrazistości mowy, jakości wypowiedzi i dykcji. Neurologopeda zaś zajmuje się głównie osobami z problemami z mową i językiem o podłożu neurologicznym, chociaż oczywiście wady wymowy takie jak rotacyzm czy sygmatyzm nie są mu obce. Posiada obszerną wiedzę na temat budowy i pracy mózgu, aparatu artykulacyjnego i mięśni twarzy. Warto podkreślić, że neurologopeda nie jest lekarzem. Żeby zostać neurologopedą należy ukończyć studia podyplomowe w tym zakresie. Nie są wymagane studia na kierunku medycznym, mimo iż neurologopedia ma wiele wspólnego z medycyną i program studiów obejmuje m.in. treści związane z tą dyscypliną nauki.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym zajmuje się neurologopeda i kto może zostać neurologopedą?
- Na czym polega praca neurologopedy?
- Czy logopeda i neurologopeda to to samo?
- Jakie są cele terapii neurologopedycznej?
- Jak przebiega pierwsza wizyta u neurologopedy?
- Jak wygląda diagnoza i terapia neurologopedyczna?
- Kiedy dziecko powinno trafić do neurologopedy?
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Paulina Grzebalska
neurologopeda, logopeda, Provider – terapeuta Johansen IAS, polonista, pedagog pracy. Pracuje z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy i dyslalią w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym. Prowadzi terapię neurologopedyczną dzieci ze spektrum autyzmu oraz dorosłych z afazją i dyzartrią.