Obecnie w placówkach oświatowych i medycznych promuje się i wdraża holistyczne podejście do pacjenta. Podkreśla się rolę wielospecjalistycznego, kompleksowego sposobu prowadzenia terapii. Diagnostyka rozwoju w ostatnim czasie kładzie duży nacisk na aspekt funkcjonalny, co zobowiązuje terapeutę integracji sensorycznej do spojrzenia na ucznia z uwzględnieniem umiejętności związanych z jedzeniem i mówieniem. Nowe spojrzenie na ocenę funkcjonowania dziecka zachęca środowisko terapeutów do dyskursu na temat wymiany doświadczeń i wspólnego planowania terapii. W niniejszym ebooku autorka Anna Gajda podejmuje próbę określenia ram współpracy terapeuty integracji sensorycznej z logopedą w celu wsparcia terapii i rozwoju mowy dziecka.
Sposób postrzegania wychowania dwujęzycznego dziecka zmieniał się na przestrzeni czasu. Obecnie powszechne i poparte badaniami jest twierdzenie, że wychowanie dziecka w środowisku dwóch języków przynosi przede wszystkim korzyści. Daje możliwość lepszego startu w życiu zawodowym, pozwala na równorzędne zanurzenie się w dwie kultury (nie tylko kultury języka), poszerza możliwości intelektualne człowieka. Nie obywa się jednak bez problemów. Wciąż można spotkać się z mylną tezą, że dwujęzyczne wychowanie dzieci powoduje opóźnienie rozwoju mowy. W artykule wyjaśniamy, czym jest dwujęzyczność dzieci, czy wpływa na rozwój mowy dziecka oraz na co szczególną uwagę powinien zwrócić logopeda pracujący z dzieckiem bilingwalnym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.