Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest niezbędne, aby dyrektor mógł organizować kształcenie specjalne. Dzieci, które potrzymały orzeczenia na okres wychowania przedszkolnego muszą mieć nowe orzeczenie na I etap edukacyjny. Jeżeli rodzice złożą wniosek o wydanie tego orzeczenia zbyt późno, od 1 września dziecko w szkole nie będzie objęte kształceniem specjalnym.
W przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma 30 dni na przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Nie ma natomiast analogicznych przepisów wskazujących, ile czasu dyrektor szkoły ma na zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jakie terminy należy stosować?
Proces opanowywania sprawności językowych i komunikacyjnych charakteryzuje się swoją złożonością, wielowymiarowością i długotrwałością. Jego uwarunkowania mają zarówno naturę biologiczną, jak i społeczną. Każdy człowiek jest zdolny do posługiwania się językiem. Dzięki jego znajomości ludzie mają możliwość porozumiewania się między sobą. Różne trudności związane z realizacją systemu językowego mogą powodować zaburzenia artykulacji czy też inaczej wady wymowy. Takie zaburzenie mowy, w którym poszczególne głoski lub ich połączenia realizowane są nieprawidłowo (wadliwie) określa się ogólnie mianem dyslalii. Dowiedz się, czym jest dyslalia, jak rozpoznać jej objawy i gdzie szukać jej przyczyn. Sprawdź, jakie kroki powinien podjąć nauczyciel i rodzic, gdy zauważy u dziecka problemy w artykulacji?
Wielu rodziców słysząc o potrzebie przeprowadzenia diagnozy neurologopedycznej dziecka mylnie identyfikuje ją z wizytą u lekarza neurologa. Z kolei inni na podobną wskazówkę uspokajają – dziecko uczestniczy przecież w terapii logopedycznej. Neurologopedia to nie to samo, co logopedia, choć w obu przypadkach przedmiotem zainteresowania są nieprawidłowości oraz zaburzeniami mowy i komunikacji. Kim jest neurologopeda i jak można nim zostać? Dowiedz się na czym polega praca neurologopedy, czym jest terapia neurologopedyczna i kto powinien ją odbyć.
Jeżeli w opinii wydajniej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną pojawia się zalecenie indywidualnej pracy z dzieckiem na zajęciach specjalistycznych, to zajęcia te należy zorganizować w ten właśnie sposób. Włączenie dziecka do grupy, dla której prowadzone są podobne zajęcia będzie budziło wątpliwości czy szkoła faktycznie realizuje zalecenia.
Sposób postrzegania wychowania dwujęzycznego dziecka zmieniał się na przestrzeni czasu. Obecnie powszechne i poparte badaniami jest twierdzenie, że wychowanie dziecka w środowisku dwóch języków przynosi przede wszystkim korzyści. Daje możliwość lepszego startu w życiu zawodowym, pozwala na równorzędne zanurzenie się w dwie kultury (nie tylko kultury języka), poszerza możliwości intelektualne człowieka. Nie obywa się jednak bez problemów. Wciąż można spotkać się z mylną tezą, że dwujęzyczne wychowanie dzieci powoduje opóźnienie rozwoju mowy. W artykule wyjaśniamy, czym jest dwujęzyczność dzieci, czy wpływa na rozwój mowy dziecka oraz na co szczególną uwagę powinien zwrócić logopeda pracujący z dzieckiem bilingwalnym.
Nauczyciele języków obcych spotykają wielu uczniów zdolnych, stykają się z różnymi zdolnościami, obserwują rozwój różnorodnych talentów. Rozpoznanie zdolności oraz dostosowanie do nich programu edukacji językowej stanowi jednak nie lada wyzwanie. Tymczasem opracowanie kompleksowego modelu rozwoju uzdolnień językowych wiąże się z wieloma korzyściami zarówno dla uczniów, grupy rówieśniczej, w której funkcjonują, jak również szkoły. Co istotne, nauczyciel języka obcego nie musi nie wspierać uczniów zdolnych w osamotnieniu. Należy bowiem pamiętać, że współpraca z innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz rodzicami przynosi jeszcze lepsze rezultaty.
Przepisy dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazują na obowiązek oceniania efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Przepis dotyczy jednak tylko nauczycieli udzielających pomocy w konkretnych, wskazanych z rozporządzeniu formach. Czy to oznacza, że nauczyciele nie muszą oceniać efektywności bieżącej pracy z uczniem, dla którego nie organizuje się dodatkowych form pomocy? Sprawdź, na kim spoczywa obowiązek oceniania efektywności pomocy udzielanej uczniom w czasie bieżącej pracy.
Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.
Czy u dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne można zdiagnozować zagrożenie niedostosowaniem społecznym? Jak wiadomo, zagrożenie to często dotyczy dzieci i młodzieży, u których stwierdzono mutyzm wybiórczy, który jak najbardziej może dotyczyć przedszkolaków. Tymczasem poradnie odmawiają wydania orzeczenia wskazującego na zagrożenie niedostosowaniem społecznym przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej. Czy słusznie?